"Kortsiktigt tänkande"
Bengt-Erik Engdahl står fast vid den kritik som han och Henry Carlsson på Vik har drivit mot att Rottnevägen ansluts med en rondell till nya genomfarten. Som pensionerad tjänsteman på Vägverket har han både erfarenhet och kunskap av planering av vägar.
- I detta fall har de struntat i långsiktigheten. Detta kommer man att få göra om inom en tioårsperiod. På lastbilssidan ökar trafiken månad för månad.
Det största problemet med rondellen blir när eftermiddagstrafiken mot Rottne har företräde framför de som kommer på riksväg 23 norrifrån. Då kommer det att bildas långa köer på riksvägen. Och det har redan börjat.
Även från Rottnevägen kan det bli köer på morgonen eftersom den trafiken ska lämna företräde för de som är inne i rondellen. Ett bra trafikflöde där förutsätter att trafiken norrifrån på riksvägen väljer innerfilen i rondellen.
- Där flöt trafiken bättre med den gamla lösningen där Rottnetrafiken "vävde sig" emellan de andra.
Bestämt sig om planfrågan Både Bengt-Erik Engdahl och Henry Carlsson har uppvaktat flera myndigheter för att få till stånd en planskild korsning. De har mötts av förståelse överallt och fått veta att de har rätt men när kommunen har bestämt sig i planfrågan har det inte gått att ändra på.
- Som det nu har blivit är det en slutprodukt som kommunalpolitiker har bestämt att det ska bli så här. Det går ej att ändra på för planmonopolet är kommunalt.