Annons
Nyheter

Mötesfri väg mellan Hovmantorp och Växjö

Väg 25 mellan Hovmantorp och Växjö ska förses med mitträcke. Vägverket gör en satsning på trafiksäkerhet för 40 miljoner och Skanska ska göra jobbet med start i maj.
Nyheter • Publicerad 22 april 2004

- Äntligen. Sedan hoppas vi att bilisterna sköter sig så att hastighetsgränsen snabbt återställs till 110 km/timmen och att Fagrabäcksrondellen får ett extra körfält, säger Lessebos kommunalråd Monica Widnemark (s).

Hastighetsbegränsningen till 90 km/timmen på den 13 meter breda och 22 kilometer långa riksvägen mellan Hovmantorp och Växjö har fått många att se rött. Lessebos kommunledning har också uppvaktat Vägverket om en återställare till 110 km/timmen.

Annons

Men inte utan mitträcken, svarade Vägverket i januari 2002 och förklarade sig berett att bygga så snabbt som möjligt, trots att kostnaden beräknades till 30 miljoner kronor.

Slöseri med pengar

Detta kallades slöseri med pengar vid informationsmöte i Hovmantorp, då vägen sluppit dödsolyckor sedan viltstängslet sattes upp 1997.

- 50-60 procent av alla frontalkrockar med dödlig utgång sker på vägar som är bredare än 11,5 meter, trots att de utgör bara fem procent av vägnätet, svarade Vägverkets projektledare Anna Karlsson.

Detta förhållande är en följd av hög fart och mötande trafik. Med mitträcken får bilisterna omväxlande köra en- och tvåfiligt, 1,0 till 2,5 kilometer i sträck. Det innebär att de får utrymme för omkörningar med jämna mellanrum. Den som hamnar bakom en långtradare ska inte behöva vänta alltför lång sträcka för att kunna komma förbi. Vägverket har goda erfarenheter av satsningar vid Ljungby och Älmhult.

Kruxet var finansieringen. Målet med byggstart 2003 missades, trots att sträckan Hovmantorp och Växjö var prioriterad.

- Men nu kör vi igång i maj för att bli helt klara i november, säger Anna Karlsson.

Skanska vann upphandlingen i konkurrens med fyra andra entreprenörer och får göra jobbet för 39,8 miljoner. Förstärkningsarbeten på dåliga vägrenar och underhållsasfaltering på hela sträckan är dyrast. Uppsättningen av vajerräcket och vissa arbeten med sidoytor kostar 15 miljoner.

Anders Karlsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons