Annons
Nyheter

Nya isbrytare och sänkta farledsavgifter

En kraftfull sänkning av farledsavgifterna, men bland annat också investeringar i nya isbrytare. Sjöfartsverket har lagt fram sin treårsplan för regeringen.
Sjöfart • Publicerad 3 mars 2022
Katarina Norén är Sjöfartsverkets generaldirektör. Arkivbild.
Katarina Norén är Sjöfartsverkets generaldirektör. Arkivbild.Foto: Tove Eriksson/TT

"Den enskilt största utgiften de kommande åren är investering i nya isbrytare, som är i behov av att bytas ut snarast", säger generaldirektör Katarina Norén enligt ett pressmeddelande.

Verket utgår från att de nya isbrytarna anslagsfinansieras och kan upphandlas i år. De anses vara "helt avgörande för både sjöfartens och Sjöfartsverkets verksamhet".

Annons

Verket pekar bland annat på att regeringen aviserat en klimatkompensation på 300 miljoner kronor vardera för 2023 och 2024 för att minska farledsavgifterna.

Sjöfartsverket föreslår att att kompensationen kan förlängas efter 2024 genom att driften av isbrytning jämställs med vinterväghållningen på väg och järnväg – som är statligt finansierad genom nationell transportplan.

"Skulle driften av isbrytningen finansieras via nationell plan kan vi få ett utrymme i vår budget att sänka farledsavgifterna permanent med upp till 25 procent. Det skulle, enligt rederierna själva, betyda oerhört mycket för sjöfarten och gynna överflyttning av gods från väg till sjö enlighet regeringens godstransportstrategi", fortsätter Norén.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons