GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Retur för billigare tyska resbiljetter

Tyskland satsade i somras på billiga månadskort för all kollektivtrafik. Resultatet blev en framgång försäljningsmässigt och nu är det klart för en fortsättning.
Tyskland • Publicerad 2 november 2022
Resor på bland annat lokaltåg och bussar får enhetligt, och lägre, pris i Tyskland. Arkivbild.
Resor på bland annat lokaltåg och bussar får enhetligt, och lägre, pris i Tyskland. Arkivbild.Foto: Heribert Pröpper/AP/TT

Med start någon gång nästa år, eventuellt redan från nyår, ska det gå att åka kollektivt i hela Tyskland för 49 euro, drygt 500 kronor, i månaden.

Regeringen i Berlin har tillsammans med förbundsländernas regionala styren kommit överens om en gemensam månadsbiljett, "Deutschlandticket", som ska gälla i lokaltrafiken över hela landet.

– Attraktivt, digitalt och enkelt: nu är vägen öppen för den största prisreformen för lokaltrafik i Tysklands historia, jublar trafikminister Volker Wissing (FDP) enligt Die Zeit.

Förslaget om biljetten kom tidigt under hösten, men frågor om finansiering och hur biljetten slår mot städer med i dag lägre taxor har stått i vägen för ett beslut. De frågorna uppges i stort vara lösta, rapporterar tyska medier.

Kostnaderna, som beräknas till tre miljarder euro, ska delas mellan berörda parter, och för att gå förbundsländerna till mötes ska centralregeringen dela ut en miljard euro per år i regionalt stöd.

Redan nu varnar man dock för att priset på 49 euro kan, eller lär, stiga redan till 2024.

Sommarens succé, där månadspriset var 9 euro, lockade till 52 miljoner köp. Satsningen var ett försök att styra om tyskarnas vanor från privata färdsätt till kollektiva, allt för att försöka minska klimatpåverkan. Syftet var också hushålla med energi på grund av Rysslands invasionskrig i Ukraina och påföljande sanktioner mot rysk energiexport.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.