Av alla tredjeklassare i kommunen är 95 procent godkända enligt Svenska Livräddningssällskapets kriterier. För femteklassarna är siffran 94 procent.
– Vi är mycket nöjda. Våra riktade insatser har gett resultat, säger Lars Rejdnell, verksamhetschef inom skol- och barnomsorgen i Växjö kommun.
Extra lektioner
Tidigare har simkunnigheten varit låg i glesbygden och på skolor som har en stor andel barn med invandrarbakgrund. Men under läsåret 2005-2006 satte kommunen in extra simlektioner för de barnen. Och det har gett resultat. Vid vårterminens slut i år kunde nästan alla barn simma.
Har inte så stor vattenvana
Men det finns ett undantag. På Växjö islamiska skola ser statistiken inte lika bra ut. I årskurs tre klarar bara 22 procent (två av nio elever) simproven och i årskurs fem är siffran ännu lägre, 14 procent ( en av sju elever).
– Så lågt? Den statistiken känner jag inte igen. Vad jag kan säga är att vi prioriterar simundervisning väldigt högt, säger Ismail Abuhelal, rektor på Växjö islamiska skola.
– Det är skillnad mot att undervisa svenska barn. De muslimska barnen går inte och badar så ofta och har inte så stor vattenvana. Särskilt tjejerna är försiktiga. I början var de dessutom rädda att killarna skulle vara med, säger Susanne Frantz, simlärare på simhallen i Växjö.
Simlärarna delar på barnen från Växjö islamiska skola så att killarna simmar för sig och tjejerna för sig. Trots de dåliga resultaten så är Susanne Frantz optimistisk.
– Många av tjejerna är nära målet på 50 meter. Med lite mer undervisning kommer de att klara det. Dessutom har vi trappat upp undervisningen, under våren fick de mer simundervisning än förut.
Vad kan då göras för att förbättra simkunnigheten på Växjö islamiska skola?
Enligt Skolverket är deras händer låsta om inte en förälder eller elev gör en anmälan. Kommunen kan inte heller vidta åtgärder, eftersom det rör sig om en fristående skola.
På Skolverket anser man att föräldrarna borde göra sin röst hörd.
- Om en skola inte tar ansvaret för simundervisningen så borde föräldrarna reagera. Men det kan vara svårt i invandrartäta skolor där föräldrarna ibland inte vill att deras barn ska delta i simundervisningen, säger Ulrika Lindmark, jurist på Skolverket.