Annons
Nyheter

Sökandet till havs avslutas – dykning inleds

Räddningsinsatsen till havs avslutas efter det att två fartyg misstänks ha kolliderat. Det kapsejsade fartyget bogseras till land – förhoppningen är att de två personer som saknas ska hittas i båten.
En förundersökning om grov vårdslöshet i sjötrafik har inletts.
Olycka • Publicerad 13 december 2021
Det danska kapsejsade fartyget Karin Hoej ligger upp och ned i havet mellan Ystad och Bornholm.
Det danska kapsejsade fartyget Karin Hoej ligger upp och ned i havet mellan Ystad och Bornholm.Foto: Johan Nilsson/TT
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen. Sjöräddningssällskapet har deltagit i räddnignsarbetet.
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen. Sjöräddningssällskapet har deltagit i räddnignsarbetet.Foto: Sjöräddningssällskapet/TT
Det brittiska lastfartyget Scot Carrier som befaras ha kolliderat med det mindre danska Karin Hoej i Östersjön natten till måndagen.
Det brittiska lastfartyget Scot Carrier som befaras ha kolliderat med det mindre danska Karin Hoej i Östersjön natten till måndagen.Foto: Johan Nilsson/TT
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen.
Två fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, natten till måndagen.Foto: Johan Hallnäs/TT

Ett brittiskt och ett danskt fraktfartyg befaras ha kolliderat på Östersjön, mittemellan Ystad och Bornholm, under natten till måndagen. Det mindre av dem, med dansk flagg, har kapsejsat och bogseras upp och nedvänt mot Sandhammaren i Skåne.

– Det är två man överbord och de är inte hittade, säger Christian Carlsson vid Kustbevakningen.

Annons

En förundersökning om grov vårdslöshet i sjötrafik har inletts. Räddningsinsatsen bestående av sex räddningsbåtar, två handelsfartyg och helikoptrar från Sverige och Danmark har delvis avslutats.

– Vid 10.30 avslutade Sjöfartsverket sin räddningsinsats till havs. Personerna är fortfarande inte påträffade, säger Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

– Sjöfartsverket och Kustbevakningen har gjort en gemensam insats och bogserar in fartyget till Sandhammaren. Det är en åtgärd i sökningsarbetet för att ta reda på om någon av de saknade finns i det kapsejsade fartyget.

Söker saknade

Enligt räddningstjänsten ser det ut som att det är det kapsejsade fartyget som har rammats.

– På bilderna vi har sett ser det ut som att det har blivit påkört, säger Angelica Anbring, larmbefäl vid räddningscentralen Syd.

Dykare ska undersöka om de två saknade besättningsmedlemmarna finns i det kapsejsade fartyget. Polisen har tagit över ansvaret för utredningen av händelsen.

Larmet kom tidigt på måndagsmorgonen.

– Det brittiska fartyget rapporterade in att de troligtvis har kolliderat, anmälan kom in halv fyra, säger Jonas Franzén, kommunikationschef på Sjöfartsverket.

Besättningen på det brittiska fartyget larmade om att de hört skrik från vattnet och inledde själva en sökinsats med en mindre räddningsbåt.

Jättekritiskt

Kustbevakningen skriver att de bedriver "en miljöräddningsoperation för att förhindra att olja eller andra skadliga ämnen släpps ut i havet".

Annons

– Jag vet att det fanns misstankar om läckage, säger Agne Hörnestig, kommunikatör vid Sjöfartsverket.

Det kapsejsade fartyget är det 55 meter långa och 9 meter breda Karin Hoej som byggdes 1977. Det lämnade Södertälje hamn i lördags och var på väg mot Nykøbing Falster i Danmarks sydligaste delar, enligt sajten marinetraffic.com som ger realtidsinformation om sjötrafiken.

– Det kapsejsade fartyget ska sakna last, men det ska inte ha skett några utsläpp av kemikalier till exempel, säger Carl-Johan Linde, rättschef på Sjöfartsverket.

Det brittiska lastfartyget Scot Carrier är nästan dubbelt så långt, 90 meter och 15 meter brett. Det avgick från Litauen i lördags och var enligt marinetraffic.com på väg mot Montrose i Skottland.

En förhoppning är att de saknade ska återfinnas vid liv under det upp och nedvända fartyget när det har nått skånska sydkusten. Men temperaturer på 4–6 grader i vattnet och i luften gör läget kritisk för den som hamnat i vattnet.

Dis och dålig sikt

– Det finns fall där människor har klarat sig väldigt länge i vattnet. Men självklart är det jättekritiskt när vattnet är så kallt och man vet inte under vilka omständigheter personerna hamnat i vattnet, om det har varit tumult, säger Emma Valham, kommunikatör vid Sjöräddningssällskapet.

Sjöfartsverket vet ännu inte vad som har orsakat olyckan. Vindarna var svaga vid olyckstillfället och även på morgonen, enligt SMHI. Men det är disigt och det kan även ha varit dimma då olyckan skedde.

– Jag kan tänka mig att det är ganska dåliga siktförhållanden nu också, säger Therese Fougman, meteorolog på SMHI, tidigt på måndagsmorgonen.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons