Annons
Nyheter

Svenskt elflygbolag får stororder

Svenska elplanstillverkaren Heart Aerospace tar in 300 miljoner kronor i företaget.
Bland investerarna finns ett av världens största flygbolag, amerikanska United Airlines liksom klimatfonden Breakthrough Energy Ventures.
Ekonomi • Publicerad 13 juli 2021
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillsammans med Anders Forslund, vd för elflygplanstillverkaren Heart Aerospace samt prins Daniel. Arkivbild.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillsammans med Anders Forslund, vd för elflygplanstillverkaren Heart Aerospace samt prins Daniel. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

– Det här är världens grej för oss, säger bolagets vd Anders Forslund till TT.

Heart Aerospace grundades som ett litet Göteborgsbaserat start up-bolag 2018 med målet att elektrifiera kortdistansflyget.

Annons

– Vi var två personer i det här företaget så sent som 2019. Nu har vi ett team i världsklass och har snart rekryterat 50 personer.

Bolaget utvecklar ett elflyg med 19 sittplatser som främst är tänkt för korta regionala rutter. Räckvidden bedöms kunna bli cirka 40 mil.

– Pengarna som satsas gör att vi får möjlighet att bygga upp en ny industri i Sverige och en ny infrastruktur både här och i resten av världen.

Produkten var inledningsvis avsedd för den nordiska marknaden, främst Norge som vill att all inrikestrafik ska vara elektrisk 2040.

– Men den har visat sig vara väldigt attraktiv över hela världen. Klimatmedvetenheten inom flygindustrin växer och United Airlines har varit väldigt framåt med visionen att vara fossilfria 2050, säger Forslund.

I anslutning till investeringen har United tillsammans med det amerikanska regionalflygbolaget Mesa lagt en order på 200 flygplan med en option på ytterligare 100 flygplan.

– Nu gäller det bara att ta tekniken vi har och sätta ihop flygplanet, certifiera det och leverera det till kunder under 2026.

Flygplanet kommer att trafikera flera korta rutter i USA, bland annat i Colorado.

– Där är det väldigt många som flyger till skidorterna och det är ofta små utmanande flygplatser i bergigare trakter. Våra plan kommer att passa som handen i handsken där.

Redan 2024 ska ett första plan testflygas, enligt Anders Forslund.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons