Annons
Nyheter

Trycket ökar på 11313 – "använd med förstånd"

Samtalen till nationella informationsnumret 113 13 ökar kraftigt i takt med den ökade smittspridningen.
Nu vädjar SOS Alarm till dem som ringer att i första hand försöka hitta informationen på myndigheternas hemsidor.
Coronaviruset • Publicerad 3 november 2020
Telefonsamtalen ökar till informationsnumret 113|13, enligt SOS Alarm. Arkivbild.
Telefonsamtalen ökar till informationsnumret 113|13, enligt SOS Alarm. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det nationella informationsnumret 113 13 tog emot omkring 3 000 samtal på måndagen, enligt SOS Alarm som ansvarar för tjänsten. Dygnssiffran ska jämföras med de runt 30 samtalen per dygn som personalen tog emot under 2019, och med hela förra veckans samtal som uppgick till 14 000.

Många som ringer har frågor om hur det går till att testa sig, och hur de ska agera om de har träffat någon som senare har testat positivt.

Annons

– Smittan ökar, vi börjar komma i ett läge som i våras, och dessutom kommer det en del frågor om vaccination, även om det inte finns ett vaccin ännu. Man kan tänka sig att samtalen kommer att öka ytterligare, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

En timmes svarstid

Omkring 10–20 operatörer arbetar med att ta emot samtalen. Skoglund säger att den ökande samtalsmängden leder till förlängda svarstider, som under dagtid uppgår till 20–30 minuter och ibland så mycket som en timme.

SOS Alarm vädjar därför till allmänheten att i första hand försöka hitta informationen på myndigheternas hemsidor, till exempel krisinformation.se och 1177.se.

– Man bör alltid söka informationen själv i första hand. Det är viktigt att säga att de nummer som finns, och då pratar jag framför allt om 1177 och 113 13, ska användas med förstånd så att de som verkligen har behov av att vända sig dit inte behöver vänta länge på att få svar, säger Skoglund.

"Måste ge bra service"

Han understryker att telefontjänsten finns till för att hjälpa dem som har svårt att hitta information på egen hand.

– På 113 13 hjälper vi gärna till. Jag tror att de som ringer oftast är sådana som har svårt att hitta information eller kanske inte ens har tillgång till internet. Det är klart att vi måste ge dem bra service, säger han.

Fakta: Här kan du hitta information

113 13 tipsar om hemsidor som kan ge svar på många vanliga frågor om coronaviruset och pandemin.

Krisinformation.se

Övergripande hemsida som samlar information från flera myndigheter med information om kriser, däribland coronakrisen.

1177.se

1177 Vårdguiden är en nationell samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Det går även att ringa telefonnumret 1177 om det inte går att hitta informationen på hemsidan.

Folkhälsomyndigheten.se (klicka på länken " Frågor och svar om covid-19 " som finns längre ned till vänster på startsidan).

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons