Annons
Nyheter

"Utbildningsfabriken" får studentkritik

Universiteten och högskolorna har blivit en utbildningsfabrik. Studenterna ska snabbt in och ut, enligt löpande bandmetoden. Målet med kritiskt tänkande och tiden för reflektion har slarvats bort.
Nyheter • Publicerad 6 april 2004

Det menar Sveriges Förenade Studentkårer som igår besökte Växjö Universitet för att uppmärksamma studenter, rektor och lärare på den rådande situationen på högskolorna och universiteten i landet.

- Högre utbildning har två mål. Att utbilda arbetskraft och att utveckla det kritiska tänkandet. Men målet med det kritiska tänkandet har slarvats bort. Ett ekonomiskt nyttotänkande har tagit över. Det är effektivitet och tillväxt som gäller. Men ingen reagerar, säger Anna Karlsson, Sveriges Förenade Studentkårers vice ordförande.

Annons

SFS ska besöka totalt elva av landets högskolor och universitet. Dels för att se om deras bild av verkligheten stämmer, dels för att få igång en diskussion kring problemet. Hittills har de fått medhåll från de flesta studenterna som de har träffat.

Johanna Åkesson, vice ordförande i Studentkåren i Växjö, tror att situationen på just Växjö Universitet varierar beroende på vilken utbildning och institution det handlar om. På vissa utbildningar är det kritiska tänkandet ett mer naturligt inslag medan det i andra behöver bli mer aktiv.

- Jag tror att många studenter upplever studiesituationen som väldigt pressande. Det handlar om att ta poäng och klara tentan. Efter en tenta har man kanske två dagar innan nästa kurs börjar. Det finns inte tid för reflektion kring det som man har läst. Eller tid att förstå vilken nytta man har av kunskaperna ute i samhället, säger hon.

Studenterna kan själva bidra till att förändra situationen på sin utbildning. Istället för att bara svälja allting måste studenterna börja ifrågasätta och bli medvetna om att all litteratur och alla föreläsningar är färgade av värderingar, säger Anna Karlsson.

Men lärarna har också ett stort ansvar.

- De måste förmedla vad det innebär med högre studier och inte bara fortsätta i gymnasiespåret. Studenterna måste uppmuntras att ställa frågor, säger hon.

Enligt högskoleverkets två rapporter från 2002 och 2003 upplever två tredjedelar av högskole- och universitetsstudenterna att det inte finns plats för kritiskt ifrågasättande. Men ändå är 80 procent nöjda med sin utbildning.

- Det verkar som att vår bild stämmer men att studenterna inte vet vad de har rätt att kräva, säger Anna Karlsson.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons