Annons
Nyheter

Vanligt med bomfel i Växjökorsning

- Det är signalställverket som hänger sig ibland. Då går inte bommarna ner när tåget är på väg in på stationen.
Nyheter • Publicerad 30 juni 2006
Inte långt efter järnvägsövergången på Liedbergsgatan är gatukorsningen signalreglerad. Det kan bli problem om för många bilar kör över innan ljuset slagit om till grönt. Få uppmärksammar att stanna före järnvägskorsningen i högtrafik. Foto: SOFIA ERNEROT
Inte långt efter järnvägsövergången på Liedbergsgatan är gatukorsningen signalreglerad. Det kan bli problem om för många bilar kör över innan ljuset slagit om till grönt. Få uppmärksammar att stanna före järnvägskorsningen i högtrafik. Foto: SOFIA ERNEROTFoto: 

Så förklarar informatör Jonas Bengtsson på Banverket problemet med bommarna vid Liedbergsgatan i Växjö vilka inte alltid går ner när ett tåg skall passera.

Det har hänt flera gånger den senaste tiden. Senast det hände var på onsdagen när 15.30-tåget skulle passera.

Annons

- När det händer får tågföraren i god tid röd signal och får inte fortsätta. Han minskar då hastigheten så att han kan stanna före korsningen och tuta. Där kollar han att allt är klart och att ingen är på spåret.

Tio kilometer i timmen Om inga bilar är i vägen kan lokföraren köra vidare sakta över korsningen. Högsta tillåtna hastighet är tio kilometer per timma.

- Vid ett tillfälle finns tåg i korsningen utan att bommarna är fällda. Det är när man växlar godståg. Då kan man komma att passera förbi utan att bommarna är fällda. Då finns det alltid växlingspersonal på plats som ser till att det sker på ett säkert sätt. Men det är inte alltid de kan ses från bilistens plats.

Nytt ställverk i Gemla Jonas Bengtsson menar att det inte är sorgebarnet ställverket

i Gemla som krånglar för bommarna vid Liedbergsgatan utan ett annat. Ställverket i Gemla har blivit utbytt för en vecka sedan och bör nu fungera på ett säkert sätt.

Anser sig ha god koll Till Banverket går rapport på två sätt. Dels är det genom tekniken och dels är det lokföraren som är skyldig att ringa innan han får köra mot rött ljus. Därför anser sig Banverket ha god koll på när det händer.

- Banverket prioriterar att bygga om denna typ av korsningar till planfria. Det blir omkring 40 till 50 korsningar som ändras varje år. Det finns en otrolig mängd sådana korsningar även i betydligt större städer än Växjö.

Pengar till Kust till kustbanan I går beslöt regeringen att Kust till kustbanan skall rustas upp. Men om denna korsning i Växjö är inräknad i förslaget är osäkert.

- Om kommunen kommer med krav på upprustning av en korsning kan vi prioritera ombyggnaden av den.

Planeringschefen Anders Franzén på Växjö kommun säger att man är medveten om problemet men att det är svårt att hitta en lösning för en planfri korsning inom området.

Säkerhetsansvarig på Krösatågen har inte gått att nå för en kommentar.

Ann-Marie Linderås
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons