1177-sjuksköterskan: Mycket ilska och oro
– I början kom det många samtal från folk som var oroliga för att de till exempel hade en granne med asiatiskt utseende, som de undrade om de kunde bli smittade av. Vi upplevde att det fanns en ganska rasistisk tendens, säger Sofia Berggren, tillförordnad driftschef vid Medhelp som driver 1177 i Stockholm på uppdrag av Region Stockholm.
– Sedan blev det mer fokus på sportlovsresenärer som hade varit i alperna, och personer från Iran. Många undrade också om de kunde hämta ut paket som de beställt från Kina, fortsätter hon.
Upprörd stämning
Den senaste tiden har många ringt för att de vill bli testade för covid-19. När Sofia Berggren och hennes kollegor förklarar att man numera bara testar personer som tas in på sjukhus kan det bli upprörd stämning.
– Vi har fått ta emot mycket ilska och missnöje. Men nu skulle jag säga att det har lugnat sig en del. Folk har en större förståelse för att vården går på knäna.
Den här tiden på året är det alltid hög belastning på 1177, eftersom det är säsong för influensan och många andra infektioner. Men i och med det nya coronaviruset har antalet samtal ökat med nästan 400 procent vissa dagar, säger Sofia Berggren.
Från dödsfall till förlossningar
TT: Finns det risk att andra sjukdomsfall hamnar i skuggan när allt handlar om coronaviruset?
– Nej, den risken finns inte. Även om du ringer för att du tror att du har corona utgår vi från de symtom du har och hur du mår för att göra en egen bedömning. Vårt uppdrag är att avgöra om du bör uppsöka läkare, och hur fort du i så fall bör göra det.
Sofia Berggren har arbetat med 1177 i elva år. Samtalen kan handla om allt från dödsfall och förlossningar till mer banala besvär som en prick på benet. Vid det här laget har hon lotsat tusentals patienter till rätt form av vård.
– Jag minns en man som ringde in och sa att hans fru fick ont i magen var tredje minut. Efter ett tag framkom det att hon var höggravid, så det var bara att ringa till 112, säger Sofia Berggren med ett skratt.