Annons

Cineasternas finrum håller ställningarna

Cineaster och celebriteter förbereder sig för festivalstart. Men hur relevant är egentligen det biografvänliga Cannes i en tid då strömningsjättar ritar om kartan för hela filmbranschen?
Film • Publicerad 10 maj 2019
Quentin Tarantinos "Once upon a time in Hollywood" med stjärnor som Brad Pitt i rollistan är en av få amerikanska storfilmer i Cannes i år. Pressbild.
Quentin Tarantinos "Once upon a time in Hollywood" med stjärnor som Brad Pitt i rollistan är en av få amerikanska storfilmer i Cannes i år. Pressbild.Foto: Andrew Cooper

Det stora Netflixbråket. Så kan man kalla debatten som tog fart för två år sedan då filmer med Netflix-prefix, ("The Meyerowitz stories" och "Okja"), fick tävla om Guldpalmen.

De digitala tjänsternas intåg i filmbranschens finrum är kontroversiellt. Franska biografägare surnade till och festivalen backade förra året och slog fast att en Cannes-film först och främst är en film som går upp på bio. Den konservativa inställningen delas inte av exempelvis filmfestivalen i Venedig, där Alfonso Cuaróns Netflix-distribuerade "Roma" vann Guldlejonet i fjol.

Oslagbar lyskraft

Annons

Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival tycker att Cannes gör rätt som slåss för en tradition med rötterna i 1900-talet.

– Cannes är många saker, en cirkus och en mingel- och festarena. Men främst är det en manifestation för den konstnärliga filmen, som den verkligen behöver. Den lyskraft som filmerna får i Cannes är oslagbar. Sedan är det så klart viktigt att vara lyhörd i en filmvärld som är i förändring, alla filmfestivaler experimenterar i dag.

TT: Hur tror du att Cannes kommer att se ut på sikt?

– De stora strömningsjättarna har mer makt än franska biografägare, så festivalens position kommer att förändras, det är oundvikligt. Det kommer att bli en balansgång att värna en viktig konstform men att också följa med sin tid, säger Jonas Holmberg.

En viktig del av Cannesfestivalen är marknaden Marché du film, där det köps och säljs filmrättigheter till olika territorier.

– Cannes är fortfarande jätteviktig. Men marknaden är föränderlig och Cannes är inte samma monolit som för 20 år sedan, säger Jakob Abrahamsson, på filmdistributören Nonstop Entertainment och håller fram festivalerna i Toronto och Sundance som viktiga handelsplatser, där inte minst strömningsjättarna kan dyka upp och driva upp priserna.

Hollywood backar?

Han har också noterat att de stora amerikanska studiorna numera syns allt mindre i Cannes.

– Det är svårt att säga om det är ett aktivt val av Cannes-bossarna eller om det är så att jättar som Disney inte tycker att det är värt att lägga pengar på att synas i Cannes. De är ändå inte beroende av den traditionella bevakningen. Men ta en film som libanesiska "Kapernaum", som charmade alla förra året. Det blev världens budgivning, en sådan film hade inte slagit på det sättet utan den arena som Cannes erbjuder, säger Jakob Abrahamsson.

Cannesfestivalen äger rum den 14–25 maj.

Miranda Sigander/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons