Annons

Disney levererade under förväntningarna

Disney förbereder sig på ett dyrt strömningskrig mot Netflix och Amazon.
I väntan på det levererade nöjesjätten under analytikernas förväntningar, vilket fick kursen att falla.
Ekonomi • Publicerad 7 augusti 2019
Nöjesjätten Disney har många ben att stå på. Ett är nöjesparker, som exempelvis Disneyland i Kalifornien där en "Star wars"-del invigdes tidigare i år.
Nöjesjätten Disney har många ben att stå på. Ett är nöjesparker, som exempelvis Disneyland i Kalifornien där en "Star wars"-del invigdes tidigare i år.Foto: Chris Pizzello/Invision/AP/TT

Disneyaktien föll med ner mot 5 procent i efterhandeln på New York-börsen efter att resultatet för kvartalet som slutade i juni presenterats. Vinsten föll med 51 procent till 1,4 miljarder dollar trots att omsättningen steg med hela 33 procent till 20,2 miljarder dollar.

Vinsten per aktie blev 1,35 dollar, en bra bit under analytikernas prognos på 1,75.

Satsar på strömning

Annons

Resultatet innehåller tillgångarna från nyligen uppköpta 21st Century Fox , vilket också innebar ett sänke då filmstudion gick sämre än väntat och eftersom det blev dyrare än tänkt att sända cricket i Indien.

– Vårt tredjekvartalsresultat speglar våra ansträngningar att effektivt integrera tillgångarna från 21st Century Fox för att förstärka och främja vår strategiska omformning, säger vd Bob Iger.

Disneys filmgren skördade nya framgångar med framför allt "Avengers: Endgame" men även "Aladdin", "Captain Marvel" och "Toy Story 4". Trots det landade filmgrenen under analytikernas omsättningsförväntningar.

Disney fick i samband med övertagandet av Fox även kontroll över strömningsföretaget Hulu. Det räknar Disney med att dra nytta av när man i höst i allvar ger sig in i strömningskriget genom att sälja kombinationstjänster med sin kommande plattform Disney+ i USA.

Den 12 november har Disney+ premiär i USA, och därefter väntar Europa.

Förlustaffär fram till 2024

Disney arbetar för att skriva avtal med Google, Apple och Amazon för att sprida sin tjänst.

– Vi tror att det är viktigt för oss att nå en viss storskalighet relativt snabbt och där kommer de att spela en viktig roll, säger Iger.

Planerna är omfattande. 2024 räknar Disney med att strömningstjänsten har mellan 60 och 90 miljoner prenumeranter, vilket också är det räkenskapsår som tjänsten ska visa plusresultat. Nästa räkenskapsår räknar Disney med att pumpa in en miljard dollar i originalinnehåll, en siffra som ska fördubblas till 2024.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons