Annons

Kläfford populärast bland svenska Youtube-tittare

Chris Kläfford har inte bara gjort succé i "America´s got talent" – han är även omåttligt populär bland de svenska Youtube-tittarna.
Nöje • Publicerad 5 december 2019
Chris Kläfford vann "Idol" 2017, men deltog även i "America´s got talent" under 2019. Arkivbild.
Chris Kläfford vann "Idol" 2017, men deltog även i "America´s got talent" under 2019. Arkivbild.Foto: Hossein Salmanzadeh/TT

När Youtube Rewind summerar året bland Sveriges mest populära klipp domineras listan av lokalt innehåll och blandade humor- och musikklipp. Högst upp, med 40 miljoner visningar globalt, ligger Chris Kläffords uppträdande när han sjunger "Imagine" i det amerikanska talangprogrammet.

På andra plats rör tioåriga Eva Jumatate publiken till tårar i den svenska motsvarigheten när hon sjunger "Never enough".

Annons

"När vi blickar tillbaka mot året som gått imponeras vi av den kreativa höjd årets kreatörer håller, både vad det gäller innehåll och format. Trots global konkurrens om svenskarnas uppmärksamhet, ser vi såväl musikparodier som uppträdanden i olika TV-program ta sig in på den svenska topplistan och engagera stora publiker", säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google Sverige, i ett pressmeddelande.

Så kallade reaktionsvideos, när någon kommenterar eller recenserar ett tv-program, har under året ökat i popularitet bland de svenska Youtube-tittarna. Bland de svenska musikvideorna ligger artisterna Einár, Dolly Style och Ant Wan i topp.

Lisa Andersson/TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons