GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

TV4 tvingas betala för reklamavbrott

Tv • Publicerad 25 februari 2020
TV4 tvingas betala 200|000 kronor för störande reklamavbrott i sändningen av Johan Glans scenshow. Pressbild.
TV4 tvingas betala 200|000 kronor för störande reklamavbrott i sändningen av Johan Glans scenshow. Pressbild.
Foto: Janne Danielsson/SVT

TV4 tvingas betala 200 000 kronor för störande reklamavbrott i sändningen av scenshowen "Johan Glans world tour". Det beslutar förvaltningsrätten i Stockholm.

Tv-kanalen fälldes i december i Granskningsnämnden, som konstaterade att samtliga fyra reklaminslag i sändningen avbröt komikerns skämt. Nämnden yrkade på att TV4 skulle betala en straffavgift på 50 000 kronor per annonsavbrott.

Förvaltningsrätten skriver i sitt beslut att TV4 har brutit mot radio- och tv-lagen om när program får avbrytas för annonsering och att kanalen även vid ett flertal tillfällen tidigare har brutit mot bestämmelsen.

I beslutet framgår också att de störande reklamavbrotten enligt TV4 har sin grund i flera tekniska problem som kanalen arbetar "hårt för att komma till rätta med".

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.