Full bemanning ska korta väntetiderna
Suzanne Frank jämför antal väntande i januari 2013 med juli 2016. Detta ger ofta en skev bild eftersom vi alltid har fler väntande under sommarmånaderna. Främst eftersom både personal och patienter vill och behöver semester.
De som väntar så länge som 90 dagar är mycket sällan allvarligt sjuka. Nästan 90 procent av dem, väntar antingen på hörapparat eller åderbråcksoperation. De senare vill man helst inte göra inför sommaren då man blir solkänslig efter operationen.
Givetvis har man rätt att få den vård man behöver när man behöver den. Därför har vi de senaste åren arbetat aktivt för att korta väntetider för bland annat behandling av cancer- och hjärt- kärlsjukdomar.
När det gäller Suzanne Franks förslag om bonuspengar till kliniker som kortar väntetiderna, så tror vi att minnet sviker lite. Det var ju faktiskt så att pengarna ersatte utlägg som kliniken haft för till exempel köp av vissa operationer hos annan huvudman eller för extra övertid och hyrpersonal. Detta har klinikerna fortfarande möjlighet att få extraresurser till.
Dessutom glömmer Suzanne Frank att ”kömiljarden” fanns både under 2013, 2014 och 2015. Det innebär att köerna växte snabbt redan då de så kallade bonuspengarna fanns.
Vi tror att det enda sättet att på längre sikt komma till rätta med väntetider för våra behandlingar är att jobba för att vi ska ha full bemanning på alla våra tjänster. Då måste vi arbeta för att bli bättre arbetsgivare. I den frågan tar vi nu krafttag för att förbättra både arbetsmiljö och schemaläggning.
Vi håller också på att se över vårdprocesser för att använda vår kompetenta personal på bästa sätt. Det handlar om att fördela arbetsuppgifter rätt, att se över operationsscheman och vårdplanering.
Vi ser med tillförsikt fram emot att vi faktiskt ska kunna korta väntetiderna. Den Svenska välfärdsmodellen, att erbjuda den vård man behöver när man behöver den, är något vi är stolta över och vill utveckla.