Annons
Nyheter

Svenska åkerier kommer att vara vinnare i framtiden

Svar på Moderaternas debattreplik i SMP 30/6 angående tunga transporter.
Pia Nilsson (S), Gruppledare TrafikutskottetMonica Haider (S), Ledamot Miljö- och jordbruksutskottet • Publicerad 5 juli 2015

Moderaterna skriver i en replik på vårt inlägg att 74-tons lastbilar går att genomföra direkt. För vissa går det snabbare än andra att glömma hur ansvarsfulla beslut fattas. Regeringen gav i april Trafikverket i uppdrag över vilka kostnader det innebär om man tillåter 74-tons lastbilar. Bärigheten på broar och för vägar behöver ses över och hur vi ska behålla den goda trafiksäkerhet vi har i Sverige bland annat. Regeringsbeslut måste vara långsiktigt hållbara.

Alliansregeringens utredning om hur vi kan öka de fossilfria transporterna föreslog i december 2013 en höjning av dieselskatten. Ett förslag regeringen nu genomför. Att Moderaterna nu kritiserar detta är anmärkningsvärt. Kommer Moderaterna att föreslå sänkt bränsleskatt i sin skuggbudget i höst?

Annons

Vi hoppas att de vågar ta ett steg framåt istället för två steg bakåt. Vill vi minska vårt beroende av fossila bränslen måste vi våga ta beslut som uppmuntrar till nya idéer och innovationer om hur vi kan få ett miljömässigt hållbart transportsystem.

Regeringens mål är att effektivisera transportsektorn i Sverige. Effektivare transporter leder till ökad konkurrenskraft, mindre utsläpp och fler jobb för svenska åkerier. Sverige ligger långt fram i utvecklingen och regeringen övertygad om att de svenska åkerierna kommer vara vinnare i takt med att allt fler transportköpare kommer att ställa högre miljökrav. Ett sätt att öka omställningstakten är att skapa incitament för mer miljötänk. Genom att göra det dyrare att använda mycket bränsle, kommer utvecklingen att skyndas på för energieffektivare transporter. Det drivmedelstillägg som finns i de flesta avtal gör att det är transportköparna, inte åkerierna, som får betala de extra kronorna i skatt.

Kan vi stimulera ett bättre miljötänk hos köparna, kommer de åkerier som har de effektivaste transporterna att vinna på skattehöjningen. Här har svenska åkerier nu ett gynnsamt läge i och med att många redan ligger i framkant i effektiviseringsarbetet.

I kampen mot social dumping inom åkeribranschen, arbetar Socialdemokraterna för att alla som kör på våra vägar ska ha schyssta villkor. Regeringen har tydligt markerat att den vilda western vi nu ser inom åkeribranschen, och som Alliansregeringen lät hållas, inte är acceptabel.

Moderaterna skriver att deras egen omorganisation av Polismyndigheten slår sönder trafikpolisen. Så kommer inte att bli fallet med nuvarande regering. Svenska lagar och regler kommer att upprätthållas av en kompentent och resursstark trafikpolis även i framtiden. Det är denna regering en garant för.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons