Annons
Nyheter

Svenska spelnestorn tog Minecraft till Xbox

Ny och gammal svensk spelhistoria möttes när Minecraft blev ett Xboxspel. Men när världens mest kända spelsvensk mötte den minst kända, var det också ett möte mellan vår äldsta och yngsta spelhistoria. Här är berättelsen.
Nyheter • Publicerad 26 juni 2014
Peter Zetterberg är doldisen som tog Minecraft till Xbox 360. Men han är också mannen som för över 20 år sedan startade den svenska spelstudion UDS.
Peter Zetterberg är doldisen som tog Minecraft till Xbox 360. Men han är också mannen som för över 20 år sedan startade den svenska spelstudion UDS.Foto: Thomas Arnroth
UDS grundades 1993 och gick i graven 2004. Under sina elva år hann studion göra mängder av spel, bland annat World?s scariest policechases, Now fear downhill mountain biking och Futurama.
UDS grundades 1993 och gick i graven 2004. Under sina elva år hann studion göra mängder av spel, bland annat World?s scariest policechases, Now fear downhill mountain biking och Futurama.Foto: UDS
Även om UDS gick i graven för 10 år sedan, är fortfarande många gamla UDS:are fortfarande verksamma i spelvärlden. Här är Oskar Burman, chef för Angry birds-företaget Rovios studio i Stockholm.
Även om UDS gick i graven för 10 år sedan, är fortfarande många gamla UDS:are fortfarande verksamma i spelvärlden. Här är Oskar Burman, chef för Angry birds-företaget Rovios studio i Stockholm.Foto: Thomas Arnroth
Innan Minecraft släpptes till Xbox 360 var många skeptiska till om spelet skulle passa som tv-spel. Men redan första dagen såldes 400 000 exemplar, i dag är över tolv miljoner sålda.
Innan Minecraft släpptes till Xbox 360 var många skeptiska till om spelet skulle passa som tv-spel. Men redan första dagen såldes 400 000 exemplar, i dag är över tolv miljoner sålda.Foto: Mojang/Microsoft
Bygg flygplan med Mulle Meck var ett av de udda spel som gjordes av UDS i Norrköping. Ansvarig för spelet var Karl Magnus Troedsson, i dag vd för Dice och ansvarig för spel som Battlefield, Mirror?s edge och Star wars battlefront.
Bygg flygplan med Mulle Meck var ett av de udda spel som gjordes av UDS i Norrköping. Ansvarig för spelet var Karl Magnus Troedsson, i dag vd för Dice och ansvarig för spel som Battlefield, Mirror?s edge och Star wars battlefront.Foto: UDS
Minecraft släpptes först som datorspel, sedan för mobiler - men för spelkonsol fick Xbox 360 ensamrätt mellan våren 2012 och julen 2013.
Minecraft släpptes först som datorspel, sedan för mobiler - men för spelkonsol fick Xbox 360 ensamrätt mellan våren 2012 och julen 2013.Foto: Mojang/Microsoft

Att Minecraft är ett fenomen vet de flesta. Och att det var Markus ”Notch” Persson som gjorde det är också allmänt känt (han har ju till exempel 1,6 miljoner följare på Twitter), liksom att hans spelstudio heter Mojang. Men att det var en svensk talangscout på Microsoft som ordnade så att spelet kom ut på Xbox 360 är betydligt mindre känt. Och det är inte så konstigt. Peter Zetterberg lämnade Sverige för tio år sedan. Efter 15 år som spelutvecklare var han minst sagt sliten och ville jobba med något mer stabilt. Han bytte från att göra spel, till att ge ut dem.

– Det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka, men jag vet hur tufft det livet är. Nu använder jag min kunskap för att hjälpa utvecklare att få ut sina spel istället, säger han.

Annons

För att göra en lång historia kort: 2007 kom Zetterberg till Microsoft game studios i USA, den del av Microsoft som har hand om Xbox 360. Redan 2009, när Markus Persson släppte den allra första versionen av Minecraft, upptäckte Zetterberg spelet på ett spelforum på nätet.

– Jag fattade att det var unikt. På något sätt fick jag tag i Notch telefonnummer och pratade med honom. Vi fick bra kontakt direkt.

När Minecraft så började bli ett världsfenomen under 2011, förhandlade redan Zetterberg sedan länge med Mojang och våren 2012 släpptes Minecraft till Xbox 360. Det fanns sedan tidigare för dator och mobiler, men Xbox fick ensamrätt som tv-spel fram till julen 2013. Det blev, såklart, en enorm succé. Första dagen såldes 400 000 spel och fram till i dag har det sålt ungefär tolv miljoner exemplar till konsolen (förutom allt det sålt till pc och mobiler då, totalt ungefär 40 miljoner exemplar hittills).

Trots att Zetterberg är en av de högre cheferna på Microsofts Xboxavdelning, med bland annat ansvar för att hitta nya, intressanta spel, är han alltså en doldis i den svenska spelvärlden. Vilket faktiskt är lite märkligt. Peter Zetterberg, som växte upp i Ulricehamn, gjorde nämligen sitt första kommersiella spel redan 1990, och var sedan med och grundade spelstudion UDS i Norrköping några år senare. UDS var under hela 90-talet och fram till dess upplösning 2004 Sveriges näst största spelstudio, efter Digital illusions (som numera heter Dice och gör Battlefieldspelen).

Studion blev mest känd för racingspelet Ignition, men hann även göra allt från Bygg flygplan med Mulle Meck till Sno-cross championship racing. Men medan Dice gick från klarhet till klarhet och blev det svenska spelundrets ledstjärna, tappade UDS fokus och gjorde allt fler och sämre spel. I dag är studion sorgligt bortglömd, trots dess storlek.

Men kanske sluts ändå cirkeln nu när Zetterberg letar Sverige runt efter nya spel som han kan ta till Xbox 360.

– Sverige har verkligen en unik position i spelvärlden. I USA förundras folk i branschen över hur många fantastiska spel som kommer härifrån. Själv är jag inte lika förvånad, säger han.

Thomas Arnroth

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons