Bara guld räknas för Robin
I fjol var han rookien som inte många kände till och som ingen räknade med.
I år vet hela rally-Sverige vem 32-åringen från Väckelsång är.
2005 var genombrottets år. Robin Sandberg slutade tvåa i SM för otrimmade tvåhjulsdrivna ekipage efter att han oväntat erbjudits rollen som fabriksförare åt Peugeot. Med sin egen etanoldrivna Saab var han överlägsen slutsegrare i Supercupen.
Nu har Robin och kartläsaren Ronnie Kindvall fått chansen att delta i SM med Saaben. Detta sedan det oberäkneliga Svenska Bilsportförbundet öppnat upp för nya SM-klasser.
SM inleds i dag.
Tävlingen heter Bergslagsrallyt och platsen är Ludvika. Fyra specialsträckor körs i kväll och resterande fem i morgon.
- Vi har haft grymt bra tester med bilen. Den är otroligt bra, säger Sandberg optimistiskt.
Glädjen över den nya SM-klassen grumlades en smula i oktober. Då infördes nya regler, som begränsade turbons restriktor till 32 millimeters diameter. Robins manager Malte Sandberg hävdade att regeländringen helt enkelt tillkommit på grund av att Robins Saab annars skulle vara för snabb för konkurrenterna.
Oron har skingrats.
Robin säger:
- Visst har jag tappat ett fåtal hästkrafter, men vridmomentet är detsamma och i kurvorna går bilen bättre än tidigare. Bara att tacka Bilsportförbundet för tipset...
Förbundet har tagit fler omtvistade beslut inför årets SM-säsong. Poängsystemet är om möjligt ännu krångligare än under fjolåret, med nya klasser i klasserna och dubbla poängutdelningar. Under tävlingarna i Ludvika tillåts ingen rekognosering och under dagens körningar får bara två däck per bil bytas.
- Vi har diskuterat en bojkott, men de flesta kommer till start. Klart det känns amatörmässigt att man i en tävling som SM inte får reka sträckorna, säger Robin Sandberg.
SM-guld det givna målet
Han har SM-guld som det givna målet i år.
I dag tar han första steget mot guldet.
Robin tror själv att hans värsta konkurrenter blir Thomas Thunström, Ludvika, och Jonas Wigren, Västervik.