En hektisk vecka för marknadschef Björkman
– Det har varit en intensiv, men samtidigt en fantastiskt rolig vecka. Redan på tisdagspasset hade vi 4 000 åskådare och sedan var det utsålt under de resterande dagarna, säger Jonas Björkman.
Han och förra spelarkollegan Thomas Johansson gjorde sin prao för Båstadsarrangören PR Event i somras. Nu i Stockholm Open var det examen för marknadschef Björkman och turneringschef Johansson.
– Vi visste genom Båstadsjobbet vad alla bitar omkring själva tennisen handlade om. Jag har känt mig som en allt i allo när det gällt att hjälpa spelare och sponsorer.
Jonas Björkmans arbetspass började klockan halv tio på förmiddagen och först kring midnatt kunde han lämna Kungliga hallen.
– All positiv feedback från alla våra spelare och partners var en drivfjäder.
Först i somras, när två huvudsponsorer för SO fanns på pränt, kunde Jonas och Thomas känna arbetsro. Att få ihop ett bra startfält var ett betydligt mindre problem.
– Där handlade det ju om att snacka med gamla polare, säger Jonas.
En av dem var en viss Roger Federer.
I Kungliga tennishallen har årets Stockholm Open sett annorlunda ut med ett nytt blått underlag, en ny sponsorby, ny belysning och häftig musik i högtalarna.
Jonas Björkman har haft Masters-slutspelet i London som förebild och inspirationskälla.
– Den turneringen är fantastisk. Deras spelarprestationer är kanon. Arenan släcks ned och spelarna kommer in i strålkastarljus, berättar Jonas Björkman.
Ungefär som inför en stor titelfajt i proffsboxningens USA.
Till slut, Jonas, är du sliten?
– Nej, inte ännu så länge. Men visst var onsdagen, torsdagen och fredagen hektiska dagar, svarar marknadschefen.