Annons

En hektisk vecka för marknadschef Björkman

Som proffs var Jonas Björkman, den förra Växjö TS-stjärnan, van att ställa krav på turneringarna. Men nu vet Jonas, en av två chefer i Stockholm Open, hur mycket arbete som ligger bakom en succévecka på ATP-touren.
Sport • Publicerad 24 oktober 2010
Jonas Björkman.
Jonas Björkman.Foto: Scanpix

– Det har varit en intensiv, men samtidigt en fantastiskt rolig vecka. Redan på tisdagspasset hade vi 4 000 åskådare och sedan var det utsålt under de resterande dagarna, säger Jonas Björkman.

Han och förra spelarkollegan Thomas Johansson gjorde sin prao för Båstadsarrangören PR Event i somras. Nu i Stockholm Open var det examen för marknadschef Björkman och turneringschef Johansson.

Annons

– Vi visste genom Båstadsjobbet vad alla bitar omkring själva tennisen handlade om. Jag har känt mig som en allt i allo när det gällt att hjälpa spelare och sponsorer.

Jonas Björkmans arbetspass började klockan halv tio på förmiddagen och först kring midnatt kunde han lämna Kungliga hallen.

– All positiv feedback från alla våra spelare och partners var en drivfjäder.

Först i somras, när två huvudsponsorer för SO fanns på pränt, kunde Jonas och Thomas känna arbetsro. Att få ihop ett bra startfält var ett betydligt mindre problem.

– Där handlade det ju om att snacka med gamla polare, säger Jonas.

En av dem var en viss Roger Federer.

I Kungliga tennishallen har årets Stockholm Open sett annorlunda ut med ett nytt blått underlag, en ny sponsorby, ny belysning och häftig musik i högtalarna.

Jonas Björkman har haft Masters-slutspelet i London som förebild och inspirationskälla.

– Den turneringen är fantastisk. Deras spelarprestationer är kanon. Arenan släcks ned och spelarna kommer in i strålkastarljus, berättar Jonas Björkman.

Ungefär som inför en stor titelfajt i proffsboxningens USA.

Annons

Till slut, Jonas, är du sliten?

– Nej, inte ännu så länge. Men visst var onsdagen, torsdagen och fredagen hektiska dagar, svarar marknadschefen.

Sven Elofsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons