Annons

Lättare Lovén i tung STCC-serie

När STCC körs för åttonde året är standarden högre än i någon tidigare upplaga. En av de 17 förarna är 39-årige Växjöbon Niklas Lovén, i år i BMW-stallet tillsammans med Richard Göransson.
Sport • Publicerad 29 april 2004

Niklas Lovén har varit med i STCC förut, för tre år sedan, i en Opel.

- Jag har förträngt det mesta från de loppen. Men om jag minns rätt kom jag i mål i en tävling. Oftast hamnade jag i sandfållan, säger han.

Annons

I år ska det gå vägen på ett annat sätt, tror Niklas. En bakhjulsdriven bil passar hans aggressiva körstil bättre än en framhjulsdriven.

Redan inför förra årets STCC-cirkus var Niklas aktuell för BMW-stallet. Då blev det inget av. Sponsorerna räckte inte till.

- I år har det gått bättre, säger Niklas utan att vilja avslöja hur stora belopp det rör sig om.

Kraschade i England

I fjol körde han i stället ovalracing i England. Redan i första tävlingen kraschade han som han aldrig gjort tidigare. Bilen brann. Efteråt fick Niklas stöd av en racingpsykolog.

- När teamet börjat få bilen i ordning igen var det dags för nästa krasch.

Som den positiva natur Nik-las Lovén är kan han ändå inte låta bli att le åt förra årets bedrövelser. I tre ord sammanfattar han säsongen:

- Livsfarligt men kul.

Inför söndagens STCC-premiär på Knutstorp raljerar han:

- I ovalracing är det bara vänstersvängar. På Knutstorp inleder man med en högersväng. Hur ska jag klara det?

Annons

En STCC-bil får väga högst 1 150 kilo, inklusive föraren. Varje gram är viktigt. Niklas har gjort sitt bästa för att hans egen vikt inte ska belasta mer än nödvändigt. Han har till de teamansvarigas stora glädje gått ner till idealvikten, 70 kilo. Men det har inte varit utan offer.

- Nu blir det pizza bara en gång i veckan.

Niklas Lovén är medveten om att Richard Göransson är teamets försteförare, och den som har den bästa bilen.

- De flesta teamen kommer med snabbare bilar. Konkurrensen blir hård. Men bland topp sju ska jag kunna hålla till, antar han.

Falkenberg favoriten

I teamet ingår 30-35 personer. Det är ingen liten apparat kring en STCC-förare. Men det blir glest mellan Niklas besök i tävlingsbilen. Dagen före varje tävling tillåts träning i en halv timma. Loppen pågår i 25 intensiva minuter. Testförbud råder under säsongen.

- Jag tillbringar betydligt mer tid på gymmet än i bilen, betonar Niklas.

Alla de sex STCC-banorna har Niklas gillande. Även om Knutstorp får ett minus för dess gokartstuk.

- Falkenberg är snabbast. Och jag gillar höga hastigheter.

"Flash" en profil

Annons

I STCC kommer han inte upp i 300 knyck, som i England i fjol. 250-260 kilometer i timmen är topphastighet.

- Det finns värre racerbilar. Men det är en intressant klass, noterar Niklas.

Klassens popularitet råder det ingen tvekan om. Publiken känner igen sina egna bilmärken. Och den färgstarke föraren Jan "Flash" Nilsson har gjort mycket för att göra förkortningen STCC allmänt bekant.

Ingemar Erlandson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons