Lättare Lovén i tung STCC-serie
Niklas Lovén har varit med i STCC förut, för tre år sedan, i en Opel.
- Jag har förträngt det mesta från de loppen. Men om jag minns rätt kom jag i mål i en tävling. Oftast hamnade jag i sandfållan, säger han.
I år ska det gå vägen på ett annat sätt, tror Niklas. En bakhjulsdriven bil passar hans aggressiva körstil bättre än en framhjulsdriven.
Redan inför förra årets STCC-cirkus var Niklas aktuell för BMW-stallet. Då blev det inget av. Sponsorerna räckte inte till.
- I år har det gått bättre, säger Niklas utan att vilja avslöja hur stora belopp det rör sig om.
Kraschade i England
I fjol körde han i stället ovalracing i England. Redan i första tävlingen kraschade han som han aldrig gjort tidigare. Bilen brann. Efteråt fick Niklas stöd av en racingpsykolog.
- När teamet börjat få bilen i ordning igen var det dags för nästa krasch.
Som den positiva natur Nik-las Lovén är kan han ändå inte låta bli att le åt förra årets bedrövelser. I tre ord sammanfattar han säsongen:
- Livsfarligt men kul.
Inför söndagens STCC-premiär på Knutstorp raljerar han:
- I ovalracing är det bara vänstersvängar. På Knutstorp inleder man med en högersväng. Hur ska jag klara det?
En STCC-bil får väga högst 1 150 kilo, inklusive föraren. Varje gram är viktigt. Niklas har gjort sitt bästa för att hans egen vikt inte ska belasta mer än nödvändigt. Han har till de teamansvarigas stora glädje gått ner till idealvikten, 70 kilo. Men det har inte varit utan offer.
- Nu blir det pizza bara en gång i veckan.
Niklas Lovén är medveten om att Richard Göransson är teamets försteförare, och den som har den bästa bilen.
- De flesta teamen kommer med snabbare bilar. Konkurrensen blir hård. Men bland topp sju ska jag kunna hålla till, antar han.
Falkenberg favoriten
I teamet ingår 30-35 personer. Det är ingen liten apparat kring en STCC-förare. Men det blir glest mellan Niklas besök i tävlingsbilen. Dagen före varje tävling tillåts träning i en halv timma. Loppen pågår i 25 intensiva minuter. Testförbud råder under säsongen.
- Jag tillbringar betydligt mer tid på gymmet än i bilen, betonar Niklas.
Alla de sex STCC-banorna har Niklas gillande. Även om Knutstorp får ett minus för dess gokartstuk.
- Falkenberg är snabbast. Och jag gillar höga hastigheter.
"Flash" en profil
I STCC kommer han inte upp i 300 knyck, som i England i fjol. 250-260 kilometer i timmen är topphastighet.
- Det finns värre racerbilar. Men det är en intressant klass, noterar Niklas.
Klassens popularitet råder det ingen tvekan om. Publiken känner igen sina egna bilmärken. Och den färgstarke föraren Jan "Flash" Nilsson har gjort mycket för att göra förkortningen STCC allmänt bekant.