Annons

"Man måste vara lite galen"

Han mekar varje dag, varje kväll, året om.
Han gör det för ingenting.
Förutom lite småpengar - och äran förstås.
- Man måste vara lite galen för att hålla på så här, säger Mattias Thörjesson, EM-ledare i rallycrossens division 2.
Sport • Publicerad 1 juni 2006
Ledare. Mattias Thörjesson har siktet inställt på EM-seger. Den här helgen tävlar han i Tjeckien.Foto: Filip Sjöfors
Ledare. Mattias Thörjesson har siktet inställt på EM-seger. Den här helgen tävlar han i Tjeckien.Foto: Filip SjöforsFoto: 

Vi tar av på en grusväg efter Väckelsång. Botahult står det på den gula skylten. Hundra meter in bor 33-årige Mattias Thörjesson i ett stort rött trähus. En verkstad ligger bredvid. Givetvis är han där och fixar med sin Opel Astra OPC.

- Den börjar bli gammal, säger Mattias.

Annons

Men bra går den.

Det har gått mycket bra Sedan Mattias för fem år sedan bytte rallyn på vägarna mot rallycrossen på banorna har det gått bra. Mycket bra. Upphängd på väggen finns en speciallöpsedel från Expressen som säger grattis till SM-silvret 2004. I fjol körde Thörjesson in som trea i samma mästerskap.

Medan Mattias lägger ut texten om drivaxlar som tar stryk, däck som slits och bränsle som kostar skjortan trampar dottern Alva runt bilen på en trehjuling. Allt-i-allon Göran Åkesson stormar in.

- Är det den här vi ska ha? frågar han och håller upp en skärm.

Mattias nickar. Sedan berättar han om alternativspår, däckval och hur viktigt det är att ha rätt stötdämpning till rätt bana. Göran är snart tillbaka med nya frågor. Med honom kommer även mekanikern Kenneth Johansson. Nya frågor ställs. Ett par kassa skämt dras. Alva tar ett varv till.

Tvåbarnsfarsan Mattias Thörjesson står i centrum. Han är en gift man. Svårt att kombinera med ett fanatiskt motorintresse misstänker man. Men hustrun Ulrica står bakom honom. Det är hon som tar hand om barnen, som passar dem, fostrar dem när Mattias mekar, testar och tävlar.

"Jag är köksa" - Jag är köksa, så är det. Det ska nästan bli skönt när dom åker iväg. Dagarna före tävling är det alltid en massa spring här och då måste jag fixa mat och fika och så. När killarna är iväg blir det lugnare, skrattar Ulrica, eller "Ica" som alla kallar henne.

Grabbarna ska i väg.

När du läser detta rullar husbilen och bilsläpet någonstans i Europa. Destinationen är tjeckiska Sosnova där den tredje av elva EM-deltävlingar körs. Efter det drar teamet vidare till Österrike och tävling fyra innan de åker norrut till Botahult och mekar på nytt inför nästa tävling.

Mattias Thörjesson leder EM. Visserligen tredjedivisionen, men ändå. Detta efter resultaten etta och trea i Portugal och Frankrike, de två hittillsvarande tävlingarna.

Annons

Massor av prispengar till den som blir europamästare förstås.

Inte.

- Inte en spänn, säger Mattias och ler lite plågat.

När han i nästa andetag avslöjar att teamet - som ändå räknas till de minsta - bränner 600 000 spänn under en säsong måste frågan ställas igen:

Tjänar man inga pengar på rallycross?

Jo, de bästa i varje deltävling vinner pengar. Fast det är i sammanhanget att betrakta som fikapengar. För segern i Portugal fick Mattias 750 euro. För tredjeplatsen i Frankrike 550. Så ser livet ut om man är förälskad i bilar men inte är rysk oljemagnat.

Daniel Enestubbe
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons