Annons

"Synd att de inte får en V75-tävling"

Toppkuskarna vill ha V75-tävlingar i Tingsryd.
Men det hjälper inte.
– Vi har inget att säga till om, säger Åke Svanstedt.
Sport • Publicerad 16 augusti 2010
Åke Svanstedt vill köra V75 på milebanan i Tingsryd.
Åke Svanstedt vill köra V75 på milebanan i Tingsryd.Foto: Linn Hedesström Blad
Prince Tagg, med Ralf Karlstedt, kom i mål strax före Jagger Broline, med Åke Svenstedt, i V65:s första lopp. Prince Tagg, med Ralf Karlstedt, kom i mål strax före Jagger Broline, med Åke Svenstedt, i V65:s första lopp.
Prince Tagg, med Ralf Karlstedt, kom i mål strax före Jagger Broline, med Åke Svenstedt, i V65:s första lopp. Prince Tagg, med Ralf Karlstedt, kom i mål strax före Jagger Broline, med Åke Svenstedt, i V65:s första lopp.Foto: Linn Hedesström Blad

3 853 åskådare kom till förra årets V65-tävling på milebanan.

Nästan exakt lika många kom till gårdagens, 3 842.

Annons

– Det regnade på förmiddagen. Det skrämde bort minst 500 personer, kanske 1 000, men vi har en trogen publik, säger Jan Hanson, Tingsrydtravets ordförande.

– Men det här är i stort sett samma som en V75-tävling. Det fattas inte mycket, men det är ändå inte V75. Vi visar dock idag (läs: i går) att vi kan organisera sådana här stora tävlingar och vi är värda en V75, fortsätter han.

Någon V75-tävling i Tingsryd kommer det dock, som väntat, inte bli nästa år. Inte heller någon ytterligare V65:a.

– Förmodligen blir det bara en, men vi slåss för att få en till 2011. Chanserna är dock inte så stora. 2012 hoppas vi på V75 och en till V65, men en ytterligare V65:a kan dröja till 2013. Då hoppas vi vara uppe i tio tävlingsdagar mot dagens sex, säger Jan Hanson.

Att flera svenska stjärnkuskar, som Erik Adielsson, Lutfi Kolgjini och Åke Svanstedt, hyllar milebanan i Tingsryd och gärna ser att det körs V75-tävlingar där redan nu spelar ingen roll.

– Vi kuskar/tränare har inget att säga till om och jag tycker det är synd att de inte får en V75-tävling, säger Åke Svanstedt.

Han hade i går tolv hästar med sig.

– Det är roligt att köra här. Banan är väldigt fin, men det skulle vara ett längre upplopp, som de har i USA. Fördelarna med det är att hästarna inte springer på sig mjölksyra. Nu blir det rusning från start. Dessutom blir det mer utslagsgivande med ett längre upplopp.

Att åtgärda detta var uppe redan i fjol, men det har inte hänt något i frågan. Anledningen är rent ekonomiska.

– Det är stora pengar. Vi pratar om en halv miljon kronor. Det ligger på önskelistan, men kommer inte bli verklighet på flera år, säger Jan Hanson, ordförande i Tingsrydstravet.

Annons

Som sedan tidigare har planer på att gå ihop med Kalmartravet och bilda Smålandstravet.

– Vi jobbar hårt med det och har kontinuerliga möten. Vi kommer träffa ST:s styrelse (tidigare STC) i mitten på oktober. Då ska vi och Kalmar presentera vårt upplägg och önskemål, men blir det inte några förbättringar finns det ingen anledning att slå ihop oss. Vi gör inte detta för att spara pengar utan det är en offensiv fusion. Vi vill ha bättre och fler tävlingsdagar så vi får större prissumma att fördela. Detta lockar bättre hästar, som i sin tur genererar mer publik och bättre spel, säger Jan Hanson.

Per Magnusson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons