Annons
Nyheter

Skoförsäljningen sjönk med 50 procent i april

Försäljningen inom modehandeln rasar. I april minskade kläd- och skoförsäljningen med 33 respektive 50 procent.
Ekonomi • Publicerad 13 maj 2020
Skoaffärer har det tufft under coronapandemin. Arkivbild.
Skoaffärer har det tufft under coronapandemin. Arkivbild.Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

– Det är otroligt tufft. Man kan se en liten tendens till förbättring mot slutet av april, men det är kraftiga minustal när det blir en andra månad i rad som det ser så här illa ut, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Organisationens Stilindex visade att klädförsäljningen tappade över 46 procent och skoförsäljningen över 50 procent i mars. När nu aprilsiffrorna redovisas är det ytterligare en mörk månad jämfört med samma period förra året – minus 33 respektive 50 procent. Företag som har gått i konkurs inkluderas inte i statistiken.

Ser inte ljust ut i maj

Annons

Fysiska butiker inom modehandeln ligger ofta i centrumnära lägen dit många kunder inte längre tar sig, påtalar Johan Davidson. Branschen kan kompensera en liten del av försäljningstappet med e-handel, men långt ifrån tillräckligt.

– En förhoppning är att ju mer tiden går så byggs det upp ett behov hos konsumenter att köpa vissa typer av kläder, så någon gång kan man hoppas på det. Men det ser nog tyvärr inte särskilt ljust ut för maj heller.

"Stor betydelse"

De statliga stödåtgärderna i form av bland annat hyresstöd och korttidspermitteringar är avgörande för företagens överlevnad, enligt Svensk Handel. Man hoppas också mycket på det omställningsstöd som tillkännagivits, men de pengarna kan betalas ut först i sommar.

När Folkhälsomyndigheten väl lättar på sina rekommendationer tror Johan Davidson att det kommer att locka tillbaka människor.

– Citylägen är fortfarande relativt öde, så den dag restriktioner har lättats och människor känner att de bottnar i hur de restriktionerna har lättat, då kommer det att ha stor betydelse.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons