Annons
Nyheter

Storförlust för Saab - men bra ändå

Över en miljard kronor i förlust och endast 10 500 sålda bilar första halvåret.
Dessutom sänkt försäljningsprognos för året.
Ändå misströstar inte ledningen för Saab Automobile.
Mantrat bara upprepas: Om två år ska det bli vinst.
Nyheter • Publicerad 27 augusti 2010

– Förlusten är tråkig, men ingen överraskning. Resultatet är i linje med, eller till och med lite bättre än affärsplanen, sade Spyker Cars vd, tillika Saabs ordförande, Victor Muller på fredagen efter den första rapporten sedan Spyker köpte Saab.

I stället för att oroas över en nettoförlust på 139 miljoner euro (1,3 miljarder kronor) och ett negativt kassaflöde vill han lyfta fram att Saab har mycket pengar i kassan. Där finns 546 miljoner euro, 5,1 miljarder kronor med dagens valutakurs. Men då räknas hela lånet från Europeiska investeringsbanken (EIB) in. Saab har beviljats 400 miljoner euro, under förutsättning att svenska staten ställde upp med garantier. Dessutom finns pengar kvar från försäljningen av verktyg till kinesiska BAIC.

Annons

Det som egentligen ska ge bolaget pengar, själva bilförsäljningen, har däremot inte fått den rivstart som ledningen hoppats på. Prognosen var mellan 50 000 och 60 000 bilar i år. Nu har försäljningsmålet sänkts till 45 000.

– Vi var kanske lite för optimistiska tidigare, medger Saabs vd Jan Åke Jonsson.

Försäljningen första halvåret har gått ner 57 procent jämfört med samma tid i fjol. Det visade sig vara tuffare än man trodde att få igång ruljansen efter att fabriken stått stilla i sju veckor. Underleverantörerna hade hunnit ställa in sig på ett liv utan Saab och det tog tid att få leveranserna att fungera.

Nu kör Trollhättefabriken för fullt, 39 bilar i timmen. Nya 9-5 har lanserats och fler modeller är på väg. Den nya lilla stadsjeepen 9-4 X kommer i april nästa år, 9-5 kombi något senare och 2012 en helt ny 9-3.

Nästa år tror Saabledningen på 80 000 bilar och året därpå 120 000 bilar. Då ska bolaget generera vinst.

På fabriken litar man på den nya ägaren.

– Jag känner mig inte särskilt orolig. För vår del ser det bra ut framöver, säger Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande, som utgår från att det måste införas tvåskift för att klara produktionsökningen.

De exklusiva sportbilarna, som var grunden i Spyker Cars, har nu fått en mer perifer roll.

– Spyker Cars handlar numera om Saab. Vi har medvetet valt att inte fokusera på en produktion av en handfull sportbilar, konstaterar Victor Muller.

Fortfarande undersöks möjligheterna att lista bolaget på Stockholmsbörsen för att öka intresset för aktien.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons