Straffavgift ska minska förseningar
Det nya avgiftssystemet är en viktig del i regeringens proposition för att höja kvaliteten i järnvägstrafiken.
Under förra året rapporterades 295 000 förbindelser vara minst fem minuter försenade när de kom fram till slutstationen.
Nu vill regeringen se fler tåg komma fram i tid. I en ny lag som föreslås träda i kraft vid årsskiftet ska avtal upprättas mellan tågoperatörerna och dem som äger och driver järnvägarna. I avtalen regleras hur stora avgifter den part som orsakar en försening ska betala till sin motpart.
– Även om lagen träder i kraft vid årsskiftet så har parterna hela nästa år på sig att förhandla fram ett avtal där det bland annat regleras vilka järnvägssträckor som omfattas, under vilken tid på dygnet samt hur avgiftssystemet ska se ut, säger kanslirådet Per Håvik på näringsdepartementet.
Tanken är att avgiftssystemet ska vara mest skarpt på de järnvägssträckor och under den tid på dygnet som en driftstörning eller försening skapar mest problem.
Avgiftssystemet sätts ur spel vid onormala driftsförhållanden, exempelvis efter en större olycka.
TT