Eken får högt betyg i kundundersökning
Ännu nöjdare kunder bland medlemmar i Sparbankernas Riksförbund har bara Häradssparbanken Mönsterås (83,3 procent) och Westra Wermlands Sparbank (81,1).
Allt detta enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som är ett system för att mäta och analysera hur kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Under perioden den 4 augusti till den 11 september gjordes en studie för att mäta nöjdheten hos landets bankkunder.
Sparbanken Eken har alltså mycket nöjda privatkunder men får också gott betyg från sina företagskunder, 77,2 procent nöjda. Även här leder Häradssparbanken (84,5) och Westra Wermlands (79,4).
Ekens vd Leif Fransson är glad över kundernas positiva bedömning.
– SKI:s mätning visar att vi får våra kunders uppskattning. Jag ser det som ett kvitto på att sammanslagningen av de sex sparbankerna i Ryd, Göteryd, Långasjö, Skatelöv, Älmeboda och Åryd för fem år sedan har lyckats bra, säger han.
Han tror att det är sparbankens filosofi som gynnar kunderna och uppskattas av dem.
– Vi vill vara tillgängliga och ge personlig service med stor kompetens, säger Leif Fransson.
Den genomförda mätningen visar en trend där storbankerna minskar kraftigt i kundnöjdhet. Nordea tappar mest.
Högsta betyg från privatkunderna får Länsförsäkringar Bank 79,5 och Ica Banken 78,5. Gruppen sparbanker har ett snitt på 75,3 på privatmarknaden. Eken ligger alltså högre än gruppsnittet.