Halverad personalstyrka på ett år
Thomas Berglund har arbetat på båtfabriken i över 40 år under en mängd olika ägare. Han är facklig representant för IF Metall och förhandlar just nu om senaste varslet. Det gäller tio anställda inom produktionen och en tjänsteman.
– Det handlar om arbetsbrist. Vi har ett par hundra båtar på lager. Ingen vill köpa båtar. Det gäller inte bara Ryds Båtindustri utan hela branschen, säger han.
Under årtionden har det alltid svängt kraftigt i båtbranschen och Ryds båtar har guppat med.
– Men svackan har aldrig varit så djup som nu, säger fackets man och tycker att det är dystert.
Eftersom båtfabriken faktiskt var nedlagt en gång i tiden måste frågan komma om en ny nedläggning kan vara på gång.
– Med det här varslet är vi bara 30 anställda kvar på produktionssidan. Med ännu färre kan man inte producera båtar och då skulle ju det vara ett alternativ, säger Thomas Berglund utan att ta ordet nedläggning i sin mun.
Båtfabrikens vd Tom Kühne är i dag ingen muntergök heller. Han konstaterar att det åter har varit ett tufft år.
– Våra återförsäljare säger att det är mera populärt hos folk att köpa husbil eller husvagn eller lägga pengarna på rotavdrag. Fram till 2007 har vi sålt över 2000 båtar årligen. I dag ligger vi på cirka 1100.
År 2011 betecknar han som dramatiskt för båtbranschen. Årsredovisningen i september visar ännu en förlust på cirka 10 miljoner kronor.
– Men det är inte vi som tappat marknadsandelar. Det tyder på att alla inom branschen har drabbats lika hårt.
En satsning på produktutveckling med 30 miljoner på fyra år ska för första gången visa resultat vid kommande båtmässan i Göteborg. En ny modell visas upp. Hoppet står till ökad export.
En ny båtfabrik i Ryd är dock skjuten på framtiden. Just nu.