”Låt inte Ryds gå i graven!”
Han hade startat sitt företag Skanstull Marin AB år 1965 (ingår numera i Marindepån i Stockholm AB). Han behövde ett nytt svenskt märke efter att ha avslutat sälja Crescentbåtar. Han reste till Ryd och träffade båtfabrikens grundare Gunnar Pettersson samt ”hans skickliga och fina medhjälpare” Bo Köllerfors.
– Det positiva jag upplevt med Gunnar och Bosse kunde jag lätt föra över till mina kunder. Försäljningen av Ryds båtar blev mycket framgångsrik. Under mina år på Skanstull Marin AB såldes säkerligen mellan 500–1000 Ryds båtar.
Än i dag tror han att märket Ryds har ett marknadsvärde.
– Låt inte Ryds gå i graven. Starta upp bolaget igen, men i mindre skala. Låt inget storbolag driva och äga Ryds båttillverkning, säger Arne Bodén via e-post.
Tingsryds kommunalråd Arne Karlsson (M) är inne på ett liknande spår. Han minns när Volvo övergav Ryds båtfabrik och Bo Köllerfors såg möjligheterna och startade om i liten skala. Sedan vare det amerikanska båtmotorjätten OMC som övergav Ryds en andra gång.
– Ryds är ett känt märke och där finns stor kompetens och kunnande. Som jag ser finns det här underlag för en företagsrekonstruktion. Här är det konkursförvaltaren som har en stor roll. Ryds båtindustri har alltid lyckats bättre som litet företag än som del av en stor koncern, säger Arne Karlsson.
Han lovar att Tingsryds kommun ska ta sitt ansvar för att på alla sätt lindra arbetslösheten som kan uppstå i Ryd.
Smålandsposten har förgäves sökt konkursförvaltaren Rickard Ström för frågor om möjligheten av en eventuell företagsrekonstruktion.