Annons

Matematiken leder till skratt

"Matematik-glasögonen på".
Det har varit parollen när delar av Tingsryds kommuns förskolelärare och barnskötare har gått en studiecirkel om matematik i förskolan under hösten.
Tingsryd • Publicerad 8 december 2010
Eva Persson är en av de två ansvariga för matematikprojektet i Tingsryd. Hennes kollega heter Louise Andersson.
Eva Persson är en av de två ansvariga för matematikprojektet i Tingsryd. Hennes kollega heter Louise Andersson.Foto: Markus Danielsson
Matamatikutvecklarna Louise Andersson till vänster och Eva Persson är belåtna med det pågående projektets litteratur.
Matamatikutvecklarna Louise Andersson till vänster och Eva Persson är belåtna med det pågående projektets litteratur.Foto: Markus Danielsson
Det finns många bra böcker om matematik för barn och unga.
Det finns många bra böcker om matematik för barn och unga.Foto: Markus Danielsson
Glada miner bland deltagarna under en av studiecirklarna om matematik i förskolan.
Glada miner bland deltagarna under en av studiecirklarna om matematik i förskolan.Foto: Markus Danielsson
Eva Persson anser att det är av stor vikt att börja med enklare matematikövningar redan i förskolan.
Eva Persson anser att det är av stor vikt att börja med enklare matematikövningar redan i förskolan.Foto: Markus Danielsson

Omkring hälften av Tingsryds kommuns förskolelärare och barnskötare har under hösten träffats på Wasaskolan i Tingsryd. Träffarna har varit en del i den stora satsning som innebär att just den här yrkeskategorin ska få fler infallsvinklar på hur man kan ta tillvara matematiken i vardagens lek och rutinsituationer på förskolan.

– Det finns resultat som visar att elevernas kunskaper i matte blivit sämre på senare år. Därför tycker vi att det är viktigt att börja med matematikinslag ända nere i förskolan, säger Eva Persson.

Annons

Hon arbetar som matematikutvecklare i kommunen och är ansvarig för studiecirkeln tillsammans med kollegan Louise Andersson. Under de tre träffarna i höst har deltagarna fått ägna sig åt såväl grupparbeten som gemensamma diskussioner i Wasaskolans aula.

Petra Sandqvist arbetar till vardags på Fjärilens förskola i Urshult. Hon tycker att studiecirkeln har varit nyttig och bra.

– Ja, det har den. Vi har fått många bra tips och idéer på hur man kan jobba. Det har också varit kul att träffa folk från de andra förskolorna i kommunen, säger Petra Sandqvist som gärna skulle se mer av den här sortens studiecirklar även framöver.

– Det känns som att det här är något som ligger i tiden, säger hon innan hon skyndar iväg för ännu ett möte med sin grupp.

Förutom studiecirkelsträffarna har Eva Persson och Louise Andersson även funnits på med på olika föräldramöten. Där har man informerat barnens föräldrar om små enkla matematiska saker som det kan vara värt att tänka på när barnen befinner sig i hemmet.

– Av de utvärderingar från deltagare som vi har läst hittills har de flesta varit positivt inställda och tyckt att det här är ett bra upplägg, fortsätter Eva Persson och får medhåll av Louise Andersson.

I början av nästa år är det tänkt att den resterande hälften av förskolelärarna och barnskötarna i Tingsryds kommun ska få samma fortbildning som de kollegor som har gått studiecirkeln under hösten.

Louise Andersson berättar även att hon är med och drar upp riktlinjerna för ett liknande, matematikfrämjande projekt som ska omfatta grundskolan.

– Det projektet ska vara på gång på allvar när det nya läsåret startar nästa höst, säger hon.

Markus Danielsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons