Nedstämt på båtfabriken i Ryd
Ryds Båtindustri AB har under fyra år bidragit med runt 60 miljoner kronor i förluster. Dessutom hade bolaget satsat stort på utveckling av sin injiceringsteknik och en ny design på nya modellen Future Line 528. Det har kostat fem miljoner kronor.
Modellen lyckades av reaktionerna på årets mässor att döma. Båten fick flera utmärkelser och priser.
– Men båtmarknaden är stendöd. Och lyckas inte vi med vår båt på marknaden vilka andra skulle klara sig då? Det är sorgligt. För bara några år sedan skulle ingen trott att det här kunde hända, säger Jörgen Carlsson som arbetat 25 år på båtfabriken i Ryd.
Han är lokal fackordförande för IF Metall och har nu 38 arbetskamrater att ta hand om. Av dess var redan 12 varslade om uppsägning så sent som den 19 juni.
– Ingen var ju överraskad egentligen av det här beskedet. Det har varit tufft på båtmarknaden sedan 2008, säger Jörgen Carlsson.
A tt situationen näst intill varit hopplöst uttrycker Nimbus koncernchef så här:
– Fritidsbåtmarknaden har varit mycket utmanande under de senaste åren och vi har inte sett någon ljusning under 2012. Snarare en ytterligare försämring, skriver Magnus Andersson i ett meddelande till personalen, kunder och leverantörer.
Han beskriver också att man bedrivit ett intensivt arbete för att strukturera om koncernen. Hoppet var att hitta investerare som var villiga skjuta till nytt kapital.
Detta misslyckades. Koncernens banker trodde inte på att en positiv utveckling och sade upp krediterna.
Koncernens huvudsakliga kreditgivare norska DNB Bank tvingade Nimbus Boats AB att begära sig själv i konkurs vid Göteborgs tingsrätt i går.
Det gör inte båtbyggaren Leif Waldemar i Ryd glad.
– Vad händer nu? Jag har aldrig varit med om att min arbetsgivare begär sig i konkurs. Vi ska ha lön den 25 juli. Hur blir det med det?
Efter beskedet om konkursen drabbades båtfabrikens anställda av nedstämdhet. Men en och annan vill också se en eventuell ljusglimt någonstans.
– Den nya modellen är ju så bra! Även om kundernas köpkraft just nu är död så kanske Ryds båtindustri skulle kunna överleva på egen hand? Kanske konkursförvaltaren säljer Rydfabriken till en annan ägare, spekulerar Erling Petersson och flera av hand arbetskamrater.
Jörgen Pålsson har arbetat på båtfabriken i 24 år och är produktionschef sedan år 2000.
– Jag tror på Ryds koncept och på vår unika byggmetod med vakuuminjicering. Kanske båtfabriken kan leva vidare i en annan konstellation. Jag skulle våga satsa, säger produktionschefen Jörgen Pålsson.
Fotnot: Konkursansökan gäller följande bolag: Nimbus Boats AB, Nimbus Boats Holding AB (moderbolaget), samt Ryds Båtindustri AB, Storebro Bruks AB, Nimbus Produktion i Mariestad AB. Föreslagen konkursförvaltare är advokat Rickard Ström från Advokatfirman Lindahl i Göteborg.
TEXT