Världspremiär ska rädda Rydbåten
Båten har utvecklats med helt nya former och en design som skiljer sig från alla båtar som Ryds har tillverkat tidigare.
– Om man talar bilspråk då ger F 528:an en SUV-känsla. Den har lite mera attityd, den skäms inte för sig och den vill ta plats, säger Tom Kühne som på båtmässan i Göteborg alltså stolt visade upp företagets världsnyhet.
Stoltheten märks på fabriksgolvet.
– Båten är inte lik någon annan. Den sticker ut med sin design och bakom allt ligger väldigt mycket nytänk. Om det inte går att sälja den då måste marknaden helt enkel vara stendöd, säger båtmontören Ulf Håkansson på båtfabriken i Ryd.
Säljaren Peter Nilsson är lika entusiastisk. Han lyfter fram att båten producerats på modernaste sätt genom helinjicering (plastmassan trycks in i former) och skrovet tillverkas med integrerad balksystem.
– Det ger en styvare båt. Inget skrammel. Metoden ger bättre precision, passform, bättre komfort och säkerhet. Vi tillverkar en modell som vi kan variera enkelt genom att alla båtens moduler plockas in efter behov.
Även båtmontören Jerry Eriksson tror att nya båten vänder skutan.
– Den är så snygg! Jag skulle gärna vilja köpa en själv, säger han och tycker att priset är hyfsat.
F 528, som trots modellnamn faktiskt är 550 centimeter lång, kostar mellan 115 000 och 130 000 kronor beroende på modulinredning. Med en 90 hästar motor kan de gå i 41 knop! Det vill säga nästan 80 kilometer i timmen.
Liksom hela branschen är Ryds Båtindustri i djup kris. Med de senaste uppsägningarna av tio anställda har personalstyrkan halverats till 40 anställda på ett år.
Men båtmässan i Göteborg ska förvandla Ryds Båtindustris livslina från skör tråd till kraftig tross. Och nya båten F 528 är tampen som nu alla håller sig i.