Annons

Världspremiär ska rädda Rydbåten

Efter ett års intensivt arbete och en investering för utveckling och projektering på fem miljoner kronor är den alltså klar. I helgen visade Ryds Båtindustri upp sin nya båtmodell Future Line 528 på båtmässan i Göteborg.
– Det var ett fantastiskt kul arbete att ta fram den. Vi alla känner stolthet, säger Ryds vd Tom Kühne.
Tingsryd • Publicerad 6 februari 2012
Nya Future Line 528 ger förhoppningsvis flyt åt båtfabriken i Ryd.
Nya Future Line 528 ger förhoppningsvis flyt åt båtfabriken i Ryd.Foto: Henrik Ljungqvist
Tom Kühne är vd för Ryds Båtfabrik: "Vi är stolta!"
Tom Kühne är vd för Ryds Båtfabrik: "Vi är stolta!"Foto: Bernd Blankenburg
Montören Jerry Eriksson är sugen på att köpa en F 528 Sport själv: "Den har en snygg design."
Montören Jerry Eriksson är sugen på att köpa en F 528 Sport själv: "Den har en snygg design."Foto: Bernd Blankenburg
Inredningsdetalj från Ryds F 528.
Inredningsdetalj från Ryds F 528.Foto: 
Montören Ulf Håkansson tror på nya modellen: "Den sticker ut!"
Montören Ulf Håkansson tror på nya modellen: "Den sticker ut!"Foto: Bernd Blankenburg

Båten har utvecklats med helt nya former och en design som skiljer sig från alla båtar som Ryds har tillverkat tidigare.

– Om man talar bilspråk då ger F 528:an en SUV-känsla. Den har lite mera attityd, den skäms inte för sig och den vill ta plats, säger Tom Kühne som på båtmässan i Göteborg alltså stolt visade upp företagets världsnyhet.

Annons

Stoltheten märks på fabriksgolvet.

– Båten är inte lik någon annan. Den sticker ut med sin design och bakom allt ligger väldigt mycket nytänk. Om det inte går att sälja den då måste marknaden helt enkel vara stendöd, säger båtmontören Ulf Håkansson på båtfabriken i Ryd.

Säljaren Peter Nilsson är lika entusiastisk. Han lyfter fram att båten producerats på modernaste sätt genom helinjicering (plastmassan trycks in i former) och skrovet tillverkas med integrerad balksystem.

– Det ger en styvare båt. Inget skrammel. Metoden ger bättre precision, passform, bättre komfort och säkerhet. Vi tillverkar en modell som vi kan variera enkelt genom att alla båtens moduler plockas in efter behov.

Även båtmontören Jerry Eriksson tror att nya båten vänder skutan.

– Den är så snygg! Jag skulle gärna vilja köpa en själv, säger han och tycker att priset är hyfsat.

F 528, som trots modellnamn faktiskt är 550 centimeter lång, kostar mellan 115 000 och 130 000 kronor beroende på modulinredning. Med en 90 hästar motor kan de gå i 41 knop! Det vill säga nästan 80 kilometer i timmen.

Liksom hela branschen är Ryds Båtindustri i djup kris. Med de senaste uppsägningarna av tio anställda har personalstyrkan halverats till 40 anställda på ett år.

Men båtmässan i Göteborg ska förvandla Ryds Båtindustris livslina från skör tråd till kraftig tross. Och nya båten F 528 är tampen som nu alla håller sig i.

Bernd Blankenburg
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons