Annons
Nyheter

Ben & Jerry-bråket - en trend i tiden

Glassmärket Ben & Jerry får stor uppmärksamhet för sitt ställningstagande att ensamkommande flyktingar ska få stanna i Sverige. Handlar det om ett effektsökeri eller kommer frågan att genomsyra företagets verksamhet? TT har pratat med en varumärkesexpert. Vad har hänt?(TT)
Publicerad 5 juni 2018

Vad har hänt?

Det amerikanska glassmärket Ben & Jerry har på sin svenska hemsida bjudit in till ett så kallat kärlekståg, som arrangeras av Ung i Sverige och Elever mot utvisningar. Kärlekståget arrangeras med anledning av att riksdagen på torsdag väntas rösta igenom ett beslut om att 9 000 ensamkommande flyktingar ska få en ny chans att stanna kvar i Sverige. Glassmärkets ställningstagande har både hyllats och fått hård kritik i framför allt sociala medier.

Annons

Ett ställningstagande i tiden

””

Men vad händer nu?

””
””

En risk - folk slutar äta deras glass

””

Har gjort liknande saker, men i USA

I slutet av 1980-talet, under Ronald Reagans tid som amerikansk president, skapade företaget "fredsglassar" som hade till syfte att "omdirigera" en procent av den amerikanska försvarsbudgeten till aktiviteter och projekt som främjade fred. Företaget har exempelvis även tagit ställning i miljöfrågor och i frågor om ekonomisk ojämlikhet.

Fungerar det även i Sverige?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons