Annons
Nyheter

Höga förhoppningar på "black friday"

I USA väntas konsumenterna öppna plånboken rejält i samband med årets "black friday" - shoppingdagen som sätter tonen för hela julhandeln. Och begreppet har fått fäste även i Sverige.(TT)
Publicerad 27 november 2014

Klämfredagen efter högtiden thanksgiving är i USA synonymt med shopping. Det är då handelns siffror ska gå från röda till svarta, det vill säga vinst. Butikerna laddar upp med erbjudanden och kunder börjar köa timmar innan dörrarna slås upp. Lite som vår mellandagsrea.

Black friday har även letat sig hit till Sverige. Förra året kraschade flera sajter när butikerna satsade på specialerbjudanden. I år har bland annat flera elektronikkedjor marknadsfört dagen.

””
Annons

En indikation

Samtidigt som konsumenterna i USA fyndar ägnar sig ekonomer åt att räkna på effekterna av dagen, som numera även utökats med "cyber monday" efter att näthandelns intåg ändrat spelreglerna för detaljhandeln.

””

Men han tycker inte att man ska överdriva betydelsen, utan se det som en indikation bland många andra.

Flera signaler tyder dock på att det blir en stark handelshelg, och National retail federation spår en ökning för november- och decemberhandeln på över fyra procent. Torbjörn Isaksson pekar på att sysselsättningen utvecklats starkt i detaljhandeln, vilket kan ses som ett tecken på att man ser positivt på läget. Hushållens skulder i förhållande till disponibel inkomst är de lägsta på många år. Arbetsmarknaden har förbättrats. Huspriserna stiger.

””

Knep för att locka

I dag sker alltså inte all shopping på en och samma dag. I konkurrensen med den ökande e-handeln tar de fysiska butikerna till alla möjliga knep. Walmart, världens största butikskedja, har till exempel spridit ut sina black friday-erbjudanden över fem dagar i år. Bokhandelskedjan Barnes & Noble vill locka kunder med en halv miljon signerade böcker av namn som Donna Tartt, George W Bush and Hillary Clinton.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons