Annons
Nyheter

Mäns hemliga köp av högklackat

Spanska skofabrikanter har framgångsrikt specialiserat sig på att tillverka skor för män som vill se längre ut. Många köp sker i största hemlighet. Diskretion är en hederssak för dem som skor sig på mindervärdeskomplex.(TT)
Publicerad 10 april 2015
Spanska skofabrikanter har framgångsrikt specialiserat sig på att tillverka skor för män som vill se längre ut. Många köp sker i största hemlighet. Diskretion är en hederssak för dem som skor sig på mindervärdeskomplex. Det handlar om specialgjorda skor
Spanska skofabrikanter har framgångsrikt specialiserat sig på att tillverka skor för män som vill se längre ut. Många köp sker i största hemlighet. Diskretion är en hederssak för dem som skor sig på mindervärdeskomplex. Det handlar om specialgjorda skor

Det handlar om specialgjorda skor med inte bara osedvanligt hög klack utan även en förhöjning inuti. Upp till tio centimeter kan man tjäna i denna manliga variant av "push up". Helt klart är att karlar som upplever sig korta i rocken är beredda till stora pekuniära uppoffringar för att bokstavligen komma upp sig.

En gedigen genomgång i spanska tidningen El País näringslivsbilaga visar att spanska skotillverkare blivit favoritleverantörer av höga skor till en internationell kundkrets. Där återfinns filmstjärnor, politiker, affärsmän, modeller och allehanda celebriteter.

Annons

Rykten - ingen stoltserar direkt med sina inköp - omgärdar bland andra Frankrikes ex-president Nicolas Sarkozy, musikern Elton John och skådespelarna Tom Cruise och Antonio Banderas.

För det mest penningstarka klientelet finns exklusiva modeller i ypperlig hantverkskonst för 12 000 euro.

Allt döljs

Skoaffären Masaltos (Längre på svenska) i Sevilla går långt för att tillfredsställa kundernas krav på anonymitet. Högskor som beställts på nätet levereras i vita paket som inte på något sätt röjer avsändare eller innehåll. I butiken i den andalusiska huvudstadens centrum har skyltfönstret fått insynsskydd sedan kunder klagat på att de blivit sedda därinne.

Masaltos säljer 14 000 par årligen. 90 procent via nätet, 65 procent utomlands till 88 länder. Företaget har nyligen tagit sig in i Japan och förväntar sig stort uppsving.

””

I Sverige tycks höjdrelaterad underlägsenhetskänsla inte vara föremål för exploatering. Anders Björkman, ordförande i Sveriges Skomakarmästarförbund, känner inte till någon produktion av manshöjande skor här.

””

Rätt läst

Psykologiska tester visar, enligt El País, att kvinnor föredrar långa män framför kortare och att längd också kan påverka karriären.

””

Han nischade sig 2004 och försäljningen har sedan dess växt med 20 procent årligen tack vare internet och global marknadsföring på sex språk.

Konkurrenten Ángel Infantes började 2009 specialisera sig på bekvämlighet med särskilt utformad läst för mansfötter och utbytbara inlägg.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons