Bra start på året för Volvo Cars
Månadsförsäljningen i februari var tolv procent högre än i fjol, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
2017 var Volvo Cars fjärde år i rad med rekordförsäljning globalt. Men i USA såldes, trots det, färre Volvobilar än året innan. Därför är det extra positivt att leveranserna där rivstartat efter nyår.
Försäljningen i USA har ökat med 46 procent under årets två första månader, jämfört med samma tid 2017. Sett till enbart februari var ökningen 35 procent. Det är främst modellerna XC90 och XC60 som ligger bakom plussiffrorna i USA.
I Kina, som är företagets största nationsmarknad, var ökningen i februari elva procent. Modellerna som byggs på Volvos fabriker i Kina säljer bra där, enligt företaget.
I Europa blev ökningen i februari åtta procent. På den svenska hemmamarknaden växte Volvo med knappt 13 procent, enligt statistik från Bil Sweden i torsdags.
Optimismen inom Volvo späs på av att den nya lilla suven XC40 börjat levereras till kunder. I förra veckan premiärvisades en ny upplaga av mellanklasskombin V60, som man tror mycket på. Senare i år väntas en ny S60.
TT