Annons
Nyheter

Polestar satsar på extra allt

Polestar är ett av Sveriges mer okända varumärken, men det kan komma att ändras de kommande åren. Bolagets målgrupp för den första bilen är köpare som vill ha en Volvo men som tycker att standardmodellerna är för mesiga.(TT)
Publicerad 7 mars 2018

När Volvo Cars för några år sedan bestämde sig för att bli ett premiummärke och på allvar ta upp striden med de tyska konkurrenterna var det något som fattades. Oavsett hur premium och dyra bilarna är finns det alltid människor som vill ha lite extra, något som står ut. För de köparna finns prestandamärken. Hos Mercedes heter bolaget AMG, och BMW har sin M-serie.

Polestar gjorde i många år racingbilar åt Volvo innan ägaren, kinesiska Geely, styrde om till nuvarande inriktning.

Annons

600 hästkrafter

Det handlar väldigt mycket om att stoppa in fler hästkrafter, men i princip är det få delar på en standardmodell som är fredade när resultatet ska bli en prestandabil.

Polestars första modell heter följaktligen Polestar 1 och visades för första gången i Europa upp på bilmässan i Genève. Grunden för bilen är Volvos S 90, drivlinan är en rejält ombyggd T8-motor kombinerad med två elmotorer som tillsammans producerar 600 hästkrafter. Men extra allt kostar och priset lär hamna mellan 1,3 och 1,5 miljoner kronor.

Exkluderande

””
””

Ingen Volvologga

Ingelath medger att det finns paralleller till de tyska motsvarigheterna, men Polestar har en friare roll, påpekar han.

””

Thomas Ingelath var alltså chefsdesigner på Volvo Cars och en stor del av bolagets framgångar på senare år kan tillskrivas honom. Varför lämna ett sådant jobb?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons