Annons
Nyheter

Sverige på jakt efter indier

Regeringen satsar 70 miljoner kronor på att locka turister till Sverige. Kineser, indier och europeiska par utan barn står högst upp på önskelistan.(TT)
Publicerad 9 april 2015

Halvstatliga kommunikationsbolaget Visit Sweden får 30 miljoner kronor extra i år och 20 miljoner per år de kommande två åren för att marknadsföra Sverige internationellt.

Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, säger att ett stort mål är att få turisterna att shoppa i Sverige. Bland annat ska färjeresenärerna övertygas om att övernatta i stället för att bara strosa runt i några timmar innan de återvänder till fartygen.

””
Annons

Han tror däremot inte att den svaga kronan är någon större draghjälp.

””

Livsstilsintresserade

En målgrupp är arbetande par utan barn, så kallade "dinks" (dual income, no kids). Brühl säger att de finns i städer som Milano, Barcelona, Paris och London och är på jakt efter storstadsupplevelser.

””

Konkurrensen, med alla "intressanta storstäder i Europa", är stenhård. Men Stockholm, Göteborg och Malmös har ett plus.

””

Omogna marknader

Sverige ska i två delar marknadsföras i Kina och i Indien, "ganska omogna resemarknader", enligt Brühl.

Via kampanjer i sociala medier, främst i mobilen, ska kineserna och indierna få kännedom om Sverige.

””

Den andra delen handlar om att bearbeta researrangörerna, så att turisterna kan köpa resorna hit.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons