Annons
Nyheter

"Det finns för mycket fruktan kring mitt verk"

Familjekatastroferna och vanliga människors lidande bultar i Rachel Cusks kritikerhyllade romantrilogi. Till slut hittade hon den perfekta formen för det hon ville skildra. Men några brittiska litteraturpriser verkar hon inte få. Författaren Faye är ett mörkt centrum.(TT)
Publicerad 8 november 2018

Författaren Faye är ett mörkt centrum. Läsaren anar, precis som hennes omgivning, att hon lider av sviterna efter en svår skilsmässa. Likt en magnet drar hon till sig andra människors smärta och drastiska livshistorier. Bilden av Faye - magneten - får Rachel Cusks bifall.

””

Det är arla morgon i ett dimmigt och mörkt Stockholm. Hennes man, konstnären, sover fortfarande efter en sen middag med den svenske förläggaren kvällen före. Rachel Cusk skördar författandets framgångar, inte genom sovmorgon och fri tid på Nationalmuseum, utan genom ett pärlband av intervjuer, den första klockan halv nio.

Annons

Nydanande

Hennes nu fullbordade trilogi beskrivs som litterärt nydanande, som höjdpunkten i hennes författarskap och vägen dit har varit lång, mycket längre än de år det tog att skriva den.

De två första böckerna "Konturer" och "Transit" har getts ut i svensk översättning i år. Den tredje utspelas under några dagar då Faye, i mycket Rachel Cusks alterego, reser till en litteraturfestival i Tyskland. "Kudos" (beröm, erkännande) lyder titeln som man anar är ironisk.

Rachel Cusk skrattar. Hennes egen trilogi har trots lysande kritik, i synnerhet i USA, men också i Sverige och England, inte blivit nominerad till det brittiska Booker-priset, vilket med svenska ögon är svårt att förstå.

””

Brist på uppriktighet

Varför kan hon inte enkelt förklara även om hon påpekar att den kvinnliga erfarenhet som hon ofta skrivit om inte går hem hos brittiska intellektuella.

I trilogin tycker hon sig framför allt skildra nya former av lidande. I den tredje och avslutande delen handlar det i synnerhet om kvinnors svårigheter att tala uppriktigt om sin tillvaro, berättar hon. Om skilsmässor och moderskap men också om kvinnliga konstnärers villkor.

””

"Äntligen" är ett berättigat ord för Rachel Cusk som hela tiden konsekvent skrivit utifrån sin egen vardag. Men hennes tidigare självbiografiska böcker om moderskapets utsuddande av identiteten, och om den egna konfliktfyllda skilsmässan från sin första man väckte så mycket hat och kritik mot henne som person att hon tystnade som författare.

””

Speglas i möten

Trilogins Faye är en återhållen lyssnare vars känsloliv och personlighet speglas i dem som hon träffar. I "Transit" bland andra en polsk snickare, som knappt orkar åka hem till sin familj i Polen längre eftersom det gör så ont när han måste lämna den igen.

Annons

Ändå bryr han sig uppriktigt om Faye och hennes högt belånade ruckel till bostad.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons