Toadman gör entré med svårt rollspel
"Immortal: Unchained" utspelar sig i en framtidsosande mörk värld och blandar traditionella rollspelsinslag med skjutande. Världen håller på att gå under och spelaren tar rollen som en frisläppt fånge som ska stoppa det.
””
Inspireras av "Dark souls"
Berättelsen presenteras som ett pussel, där små ledtrådar finns hos personer som spelaren stöter på, bland föremål och i miljöerna, i stället för filmiska mellansekvenser.
Sadir Samir, narrativ producent, säger att det ska vara upp till spelaren att fördjupa sig - om man vill. Förhoppningen är att teorier, spekulationer och diskussioner om spelet ska frodas på spelforum på nätet.
””
Ingen på Toadman hymlar om att den stora inspirationskällan är den svåra och oförlåtande, men av många hyllade, "Dark souls"-serien.
””
Var tidigare konsulter
Det snabbaste någon på företaget tagit sig igenom spelet är på omkring 20 timmar. En normal spelare kanske lägger den dubbla tiden. Det är alltså ett stort spel som relativt lilla Toadman med 40 anställda byggt upp. Vd Robin Flodin, som var med och grundade bolaget 2013, berättar att företaget genom att arbeta som konsulter för andra företag lärt sig massor om spelutveckling. Bolaget kom ofta in mot slutet av processen när det uppstått problem att hinna få i väg spelet i tid. Därför lärde sig Toadman också en hel del om hur man inte ska arbeta.
””
Toadman har tidigt testat saker, för att inte sent i processen tvingas slänga arbete. De handlar också om tekniska lösningar, bland annat kring den så kallade kompileringen, som förenklat innebär den tidsödande översättningen av programmeringskod till ettor och nollor som datorer kan läsa. I stället för att programmeraren väntar i timmar på kompileringen, kan den koncentrera sig på att skriva ny kod. Ett annat fokusområde är att inte lägga ner onödigt mycket tid på detaljer som inte har någon större betydelse.
””
TT: Vad har ni koncentrerat er på i stället?
””
TT