Annons
Nyheter

Zorn - den "motvillige" fotografen

Anders Zorn var inte bara firad målare utan också en skicklig fotograf. Om än officiellt en motvillig sådan. Nu skildras hans mindre kända gärning i boken "Fotografen Zorn" och en utställning på Fotografiska i Stockholm.(TT)
Publicerad 1 juni 2015
Anders Zorn var inte bara firad målare utan också en skicklig fotograf. Om än officiellt en motvillig sådan. Nu skildras hans mindre kända gärning i boken \"Fotografen Zorn\" och en utställning på Fotografiska i Stockholm. Utbredd på en lång arbetsbänk i
Anders Zorn var inte bara firad målare utan också en skicklig fotograf. Om än officiellt en motvillig sådan. Nu skildras hans mindre kända gärning i boken \"Fotografen Zorn\" och en utställning på Fotografiska i Stockholm. Utbredd på en lång arbetsbänk i

Utbredd på en lång arbetsbänk i en källarlokal på Fotografiska, ligger en gigantisk utskrift av ett foto från tidigt 1900-tal. Det är omöjligt att slita ögonen från den enorma bilden. Gatuvyn från Danzig har ett djup som obönhörligt drar in betraktaren. Det råder ingen tvekan om att bilden tagits med största möjliga omsorg. Fotografen heter Anders Zorn och mer känd för sina målningar av yppiga dalkullor i vattenbryn.

Fast Zorn själv hade avskytt åsynen av den gigantiska kopian. Det tror i alla fall Staffan Lamm, en av författarna till boken. Konstnären som också gjorde fotografiska förlagor till sina nakenmålningar, ville aldrig visa sina foton.

””
Annons

Staffan Lamm är släkt med Anders Zorns hustru Emma, som var hans morfars faster. 2010 fick Lamm ett tips om att det fanns fotografier tagna av Zorn som inte visats tidigare.

””

Det han fann var en undangömd fotoskatt.

””

Men Lamm blev allt annat än besviken. Fotografierna präglas av en experimentlusta och en noggrannhet med detaljer som antyder att konstnären var betydligt mer förtjust i mediet än vad han ville erkänna.

””

Staffan Lamm pekar på en bild ur sin klippbok med utskrifter av Zornfoton och texturklipp. Han är tydligt förtjust.

””

Staffan Lamm beskriver Zorn som en tidig modernist. Ofta är fotografierna djärvare än målningarna från samma tid.

””

Men boken gör också tydligare Zorns syn på sina objekt. Zorns mest kända nakenstudier kan tyckas oskyldiga i sitt anslag, men som Lamm skriver i boken är modellerna "delar av ett noga klass- och könsmässigt skiktat samhälle med underordnade kvinnor". Något som blir extra tydligt när man konfronteras med hans grova bilder från en bordell i Egypten från 1912.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons