Annons
Nyheter

Betygshjälp krävande insats

Legitimerade lärare som ska hjälpa obehöriga kolleger att sätta betyg tar på sig ett tungt ansvar. Men vägledning för medbedömning saknas, rapporterar Lärarnas Tidning. Var tredje lärare i grund- och gymnasieskolan saknar lärarlegitimation, vilket snart blir ett krav för att få sätta betyg.(TT)
Publicerad 2 juni 2015

Legitimerade lärare som ska hjälpa obehöriga kolleger att sätta betyg tar på sig ett tungt ansvar. Men vägledning för medbedömning saknas, rapporterar Lärarnas Tidning.

Var tredje lärare i grund- och gymnasieskolan saknar lärarlegitimation, vilket snart blir ett krav för att få sätta betyg. I annat fall måste en legitimerad kollega rycka in. Ifrågasätts betyget får den legitimerade läraren stå till svars.

””
Annons

Hon uppskattar att det tar 10-15 procent av en lärares tid att hjälpa en kollega. Men Skolverket har ingen vägledning för medbedömning och utbildningsminister Gustav Fridolin avböjer att svara på Lärarnas Tidnings fråga hur betygssättningen görs rättssäker.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons