Annons
Nyheter

Falsklarm överbelastade polisens telefon

När Hesa Fredrik falsklarmade hörde många av sig till polisen via 114 14, telefonnumret för icke-akuta ärenden. Larmet drog i gång klockan 22 på söndagskvällen. De följande 20 minuterna fick polisen över 4 000 samtal, att jämföra med drygt 150 samtal en normal söndag under samma period.(TT)
Publicerad 10 juli 2017

När Hesa Fredrik falsklarmade hörde många av sig till polisen via 114 14, telefonnumret för icke-akuta ärenden.

Larmet drog i gång klockan 22 på söndagskvällen. De följande 20 minuterna fick polisen över 4 000 samtal, att jämföra med drygt 150 samtal en normal söndag under samma period.

Annons

"Polisen analyserar fortlöpande belastningen på polisen.se och 114 14 för att säkerställa att vi har rätt dimensionering. Det är viktigt att allmänheten kan komma i kontakt med polisen. Vi kan konstatera att fördröjningen inte berodde på att webb eller telefon gick ner eller något tekniskt fel. Det var den stora volymen som skapade fördröjningarna", säger polisens tillförordnade IT-chef Peter Asztalos i ett pressmeddelande.

Även polisen hemsida tyngdes på grund av överbelastning. Sajten låg aldrig nere men det tog lång tid att ladda sidan.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons