Annons
Nyheter

Genombrott i Hallandsåsen i dag

En viktig deletapp i tunnelbygget i Hallandsåsen har uppnåtts. Klockan 13.10 på onsdagen visade Trafikverkets direktsändning på internet hur tunnelborren Åsa började bryta sig igenom de sista bergmassorna i det ena tunnelröret.
Nyheter • Publicerad 25 augusti 2010
Så här såg det ut då borren Åsa tagit sig igenom Hallandsåsen fram till mellanpåslaget år 2008. I dag är det dags för borren att bryta igenom de sista bergmassorna i Hallandsåsen.
Så här såg det ut då borren Åsa tagit sig igenom Hallandsåsen fram till mellanpåslaget år 2008. I dag är det dags för borren att bryta igenom de sista bergmassorna i Hallandsåsen.Foto: Anders Andersson / SCANPIX (arkivfoto)

Bilderna kommer från en kamera vid mottagningskammaren 1 200 meter in i berget från den norra sidan.

"Det är en stor dag för alla projektmedarbetare, och ett stort steg mot att lösa Västkustbanans största flaskhals", säger Per Rydberg, projektchef vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Annons

Inför det fortsatta arbetet finns nu en väl fungerande metod, påpekar entreprenören Scanska-Vincis projektdirektör Anders Rehnström i samma pressmeddelande.

När man borrat igenom de sista bergmassorna kommer det östra tunnelröret att vara färdigborrat.Det är efter mycket besvär och förseningar som Åsa når fram till mottagningskammaren 1200 meter in i berget från den norra sidan och de hårt prövade tunnelbyggarna får anledning att fira rejält.

Sedan väntar nya utmaningar när borrhuvudet lyfts av och hela den 200 meter långa borrmaskinen backas tillbaka söderut för att i vår börja borrningen av det andra, västra tunnelröret. Första 2015 ska Hallandsåstunneln vara klar för trafik.

17 års tunnelbygge

1992: Regeringen godkänner tunnelbygget genom Hallandsåsen.

1993: Kraftbyggarna Entreprenad börjar borra. Efter två veckor har man nått åtta meter mot kalkylerade 20 meter. Redan månaden därpå står det klart att bygget blir försenat.

1995: Kraftbyggarna löser ut sig ur projektet sedan Banverket vägrat att omförhandla byggtiden.

1996: Skanska återupptar tunnelbygget.

1997: Tunnelbygget stoppas efter utsläpp av gift från franska tätningsmedlet akrylamid som använts i tunnelarbetet.

2001: Regeringen säger ja till fortsatt tunnelbygge.

2002: Konsortiet Skanska/Vinci får i uppdrag att bygga färdigt tunnlarna.

2003: Omstart. Nytt utsläpp av en kombination av cement och bentonit (finkornig lera).

2010: Genomslag för den första av de två järnvägstunnlarna.

(TT)

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons