Besvikelse efter ja till Göta älvbro
Det är en sänkning av den segelfria höjden som fått Ale och sju andra kommuner längs Göta älv och runt Vänern att överklaga den nya bron som planeras i centrala Göteborg. Men även mark- och miljööverdomstolen går på Göteborgs linje.
Tidigare i veckan avslogs dessutom Ale kommuns överklagande om detaljplanen för bron. Enligt Paula Örn (S), ordförande för kommunstyrelsen i Ale, talar det mesta nu emot ytterligare överklaganden.
””
Marie Dahlin (S), kommunalråd i Vänersborg, ser det på liknande sätt:
””
Skarp kritik
I bakgrunden till kritiken ligger en oro för att den nya bron kommer att försena yrkestrafiken på Göta älv. Bland annat har Sjöfartsverket och en rad företag varit skarpt kritiska mot att bron enligt planerna ska få en segelfri höjd på bara 12 meter jämfört med dagens 19,5 meter. Även Gullspång, Karlstad, Kristinehamn, Lidköping, Götene och Mariestad hade överklagat.
Göteborgs kommun hävdar samtidigt att antalet möjliga broöppningar räcker även om sjötrafiken skulle öka.
””
””
Oklar tidsplan
Den nya bron skulle enligt de ursprungliga planerna stå klar till 2020. Om det kan bli så trots de rättsliga turerna är för tidigt att säga, enligt Eglinger.
””
””
TT