Annons
Nyheter

Lång väntan på polisen i söder

Den som har ringt 112 för att prata med polisen i Skåne eller Blekinge har fått vänta uppemot åtta minuter i sommar. De riktigt akuta ärendena har i snitt haft en väntetid på 30 sekunder. Låg bemanning på polisens ledningscentral, är förklaringen.(TT)
Publicerad 14 augusti 2015
Den som har ringt 112 för att prata med polisen i Skåne eller Blekinge har fått vänta uppemot åtta minuter i sommar. De riktigt akuta ärendena har i snitt haft en väntetid på 30 sekunder. Låg bemanning på polisens ledningscentral, är förklaringen. Det ä
Den som har ringt 112 för att prata med polisen i Skåne eller Blekinge har fått vänta uppemot åtta minuter i sommar. De riktigt akuta ärendena har i snitt haft en väntetid på 30 sekunder. Låg bemanning på polisens ledningscentral, är förklaringen. Det ä

Låg bemanning på polisens ledningscentral, är förklaringen. Det är dit 112 kopplar alla larmsamtal som rör polisiära händelser.

.- Vi har haft problem under hela juli och det fortsätter nu i augusti med oerhört låg bemanning. Vi ligger på säkerhetsnivån hela tiden, säger Roland Nilsson, tillförordnad chef på ledningscentralen i Malmö, till Sydsvenskan.

Annons

Sommarens våldshändelser i Malmö har ägt rum när bemanningen har varit som lägst.

””

Tidigare låg den genomsnittliga svarstiden för de riktigt akuta samtalen på 15 sekunder. I sommar har det handlat om cirka 30 sekunder.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons