Annons
Nyheter

Övertro på barns förmåga bakom olyckor

Det är särskilt barn som drabbas i olyckor med fyrhjulingar. Vid 4 av 10 olyckor med fyrhjulingar är det ett barn under 15 år som skadats och akut behövt söka vård. - Många föräldrar har inställningen "det här händer andra, inte oss", säger forskare.(TT)
Publicerad 4 juni 2017

Fyrhjulingar som drivs av riktiga motorer, har blivit allt populärare, inte minst som leksak för barn. Maskiner med en maxfart på 45 km/h marknadsförs och säljs som lämpliga att köra "från tre års ålder". Det sker trots att barn egentligen inte får köra maskinerna, utom i undantagsfall.

I en ny studie där föräldrar till barn som tillåts köra tung fyrhjuling intervjuas, framgår att föräldrarna generellt överskattar barnens förmåga, till exempel vad gäller att köra i höga hastigheter, men undervärderar riskerna.

””
Annons

Hans erfarenhet är att många föräldrar är väldigt stolta över att deras barn kan köra en stor maskin och att det är vanligt att barn tillåts köra även stora fyrhjulingar som är avsedda för vuxna.

Flera hundra kilo

””

Statistiken från sjukhusen visar att små barn är särskilt utsatta. I 4 av 10 fall då någon sökt akut vård efter en fyrhjulingsolycka, är den skadade ett barn under 15 år. Det är barn som antingen själva kört fyrhjulingen eller åkt med. Den vanligaste skadan är armbrott och oftast har fyrhjulingen vält eller kört in i något.

Samtidigt finns ett stort mörkertal tror statistikerna, då föräldrar kan vara rädda för att berätta exakt vad som hänt av rädsla för att inte få ersättning från försäkringsbolaget.

I studien säger sig föräldrar vara medvetna om olycksrisken men betraktade ändå olyckor som något som hände andra, de som inte har lika bra koll som de själva. De som använde fyrhjulingen som ett arbetsfordon hade ofta bättre kunskap om maskinerna och riskerna, delvis därför att de läste om dem i branschtidningar, tror forskarna.

Ingen skyldighet informera

I dag finns ingen skyldighet för försäljare att informera köpare om vilka regler som gäller för att få köra fyrhjuling eller vilka riskerna är. Försäljningen sker också utifrån en lagstiftning som gör det möjligt för vem som helst att köra maskinerna, men inom "inhägnat område". Men få vet om att inte ens en villatomt räknas som "inhägnat område". I studien framkom att det luddiga regelverket gör föräldrar osäkra om vad som gäller.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons