Annons
Nyheter

Regeringen behåller risad avgift

Trängselskattens tilläggsavgifter brännmärks som ocker och har risats av myndigheter - men i fjol gav de staten 184 miljoner kronor, och på sex år 860 miljoner. Och regeringen ska behålla dem.(TT)
Publicerad 13 april 2015
Trängselskattens tilläggsavgifter brännmärks som ocker och har risats av myndigheter - men i fjol gav de staten 184 miljoner kronor, och på sex år 860 miljoner. Och regeringen ska behålla dem. - I dagsläget har regeringen inga förslag på hur en förändri
Trängselskattens tilläggsavgifter brännmärks som ocker och har risats av myndigheter - men i fjol gav de staten 184 miljoner kronor, och på sex år 860 miljoner. Och regeringen ska behålla dem. - I dagsläget har regeringen inga förslag på hur en förändri
””

Avgiften innebär att om en bilist är en dag sen med betalningen av trängselskatten läggs ytterligare 500 kronor på som straff, oavsett storleken på den ursprungliga summan.

Sedan trängselskatten infördes även i Göteborg 2013 har straffavgifterna blivit en riktigt gräddig statlig kassakossa. Nu visar statistik som TT tagit fram från Transportstyrelsen att bilisterna fick betala drygt 184,1 miljoner kronor i tilläggsavgifter bara i fjol - och sedan 2009 har staten därmed håvat in 860,4 miljoner kronor på avgifterna.

Annons

"Kallas ocker"

Att genast slå till med 500 kronor har kritiserats av Skatteverket, Transportstyrelsen och Lagrådet. Redan 2009 ifrågasatte Alliansregeringen om summan står i proportion till förseelsen - men drog frågan i långbänk.

Förra infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) sade sig välkomna en sänkning, när en utredning föreslagit det 2013. Men sedan fastslog partikamraten Anders Borg, förre finansministern, att avgiften blir kvar.

Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen, pekar på att exempelvis 10 kronor i missad betalning direkt får ett påslag på 500 kronor, eller 5 000 procent:

””

Han har också sin uppfattning klar om varför avgiften inte har sänkts, trots alla invändningar:

””

Till infrastruktur

Nu säger den rödgröna regeringen att ingen förändring planeras. Detta, enligt Charlotte Svensson, för att trängselskatten är ett "slutet system".

””
””

Resonemanget om slutet system är något som Jon Stenbeck inte ger så mycket för:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons