Nypremiär för livsviktiga kanaler
En del menar att den "nya" kanalen till stor del är ett pr-projekt för den hårt kritiserade egyptiska regimen med president Abd al-Fattah al-Sisi i spetsen. Under invigningen får han mingla med Frankrikes president François Hollande och andra internationella dignitärer. De ökade intäkterna från kanalen kommer också att ge ett välkommet tillskott till statskassan när intäkterna från turismen rasat de senaste åren på grund av oroligheterna i landet.
Ombyggd på rekordtid
Klart är dock att ombyggnaden av kanalen är ett byggprojekt i absolut världsklass. För en kostnad av motsvarande 80 miljarder kronor har huvudkanalen bland annat fått en ny 72 kilometer lång sidokanal som ska lätta på de trafikproppar som Suezkanalen alltid lidit av. Anmärkningsvärt nog har projektet som beräknades ta tre år att genomföra klarats av på ett år.
””
Rederierna gör vågen
Den svenska sjöfarten gör dock vågen. Suezkanalen är helt avgörande för godstransporterna till och från Europa, påpekar Pia Berglund, vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart.
””
Bredare är bättre
Det sistnämnda gäller i ännu större utsträckning Panamakanalen som beräknas öppna igen i april nästa år. För en kostnad av motsvarande 45 miljarder kronor har kanalen bland annat fått nya gigantiska slussportar och när trafiken kommer igång kan fartygen vara 49 meter breda och 366 meter långa. Tidigare var maxgränsen 32 respektive 294 meter.
””
TT