Annons
Nyheter

Nypremiär för livsviktiga kanaler

Två av världens viktigaste sjöfartsleder är på väg att öppnas efter omfattande ombyggnad. Först ut är "Nya Suezkanalen" som invigs redan på torsdagen med pompa, ståt och 10 000 vaktande poliser.(TT)
Publicerad 5 augusti 2015
Två av världens viktigaste sjöfartsleder är på väg att öppnas efter omfattande ombyggnad. Först ut är \"Nya Suezkanalen\" som invigs redan på torsdagen med pompa, ståt och 10 000 vaktande poliser. En del menar att den \"nya\" kanalen till stor del är ett
Två av världens viktigaste sjöfartsleder är på väg att öppnas efter omfattande ombyggnad. Först ut är \"Nya Suezkanalen\" som invigs redan på torsdagen med pompa, ståt och 10 000 vaktande poliser. En del menar att den \"nya\" kanalen till stor del är ett

En del menar att den "nya" kanalen till stor del är ett pr-projekt för den hårt kritiserade egyptiska regimen med president Abd al-Fattah al-Sisi i spetsen. Under invigningen får han mingla med Frankrikes president François Hollande och andra internationella dignitärer. De ökade intäkterna från kanalen kommer också att ge ett välkommet tillskott till statskassan när intäkterna från turismen rasat de senaste åren på grund av oroligheterna i landet.

Ombyggd på rekordtid

Annons

Klart är dock att ombyggnaden av kanalen är ett byggprojekt i absolut världsklass. För en kostnad av motsvarande 80 miljarder kronor har huvudkanalen bland annat fått en ny 72 kilometer lång sidokanal som ska lätta på de trafikproppar som Suezkanalen alltid lidit av. Anmärkningsvärt nog har projektet som beräknades ta tre år att genomföra klarats av på ett år.

””

Rederierna gör vågen

Den svenska sjöfarten gör dock vågen. Suezkanalen är helt avgörande för godstransporterna till och från Europa, påpekar Pia Berglund, vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart.

””

Bredare är bättre

Det sistnämnda gäller i ännu större utsträckning Panamakanalen som beräknas öppna igen i april nästa år. För en kostnad av motsvarande 45 miljarder kronor har kanalen bland annat fått nya gigantiska slussportar och när trafiken kommer igång kan fartygen vara 49 meter breda och 366 meter långa. Tidigare var maxgränsen 32 respektive 294 meter.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons