Annons
Nyheter

den ologiska staden

Nyheter • Publicerad 16 mars 2006

Efter några veckor i landsflykt kommer man snart till en punkt då den

besinningslösa fascinationen för mer eller mindre allt, så sakteliga börjar lägga sig. Den nya miljöns uppenbara brister och defekter slutar vara spännande eller intressanta och blir istället till något väldigt irriterande. Vid den punkten befinner jag mig nu.

Annons

I Sverige finns människor som arbetar med att planera städer. Som bland

annat sitter och funderar ut vilken sorts vägar som bör byggas var för att trafiken ska flyta smidigt utan onödiga tomgångsköer. Man kan säga att de gör ett väldigt bra och viktigt jobb som jag börjar uppskatta på riktigt först nu. Dessutom måste den internationella arbetsmarknaden te sig strålande ljus, inte minst i Frankrike. Infrastrukturens brist på logik håller på att göra mig vansinnig.

Utanför huset där jag bor löper huvudvägen in till själva stadskärnan.

Trots att Rouen är mer än tre gånger så stort som Växjö, är denna huvudväg inte större än vilken kvartersgata som helst och som för att eskalera en redan milslång köbildning, passar man på att asfaltera om trottoarerna.

Morgonrusningen är ett inferno utan dess like och inte sällan står tutande ambulanser still utan möjlighet att komma fram till sjukhuset som ligger bara någon kilometer bort. Smart. Jättebra.

Fransmännen är inte heller direkt kända för sitt stora intresse för trafikregler. I den grad sådana över huvud taget existerar, är det väldigt få som känner till, bryr sig om eller alls respekterar dem. Det är inte konstigt att parkera i en rondell. Eller i en korsning. Trafikljus är överskattade. Om utrymmet för fickparkering är för litet, kan man alltid försöka puffa lite på bilarna framför och bakom, de kanske rör sig lite så att jag också får plats.

Här kör långtradare mitt i centrum. Bussterminalen ligger längs den mest

intensivt trafikerade gatan och den som inte vågar chansa lär också få vänta en livstid på att få svänga vänster. Det konstiga är att ingen verkar särskilt upprörd över denna trafikkatastrof, fransmännen har aldrig varit rädda för att strejka eller demonstrera tills de får som de vill.

Var är revolutionen?

I Växjö tvistas det om huruvida man ska bygga en Norrtulled för att avlasta andra gator. Men i jämförelse med läget i Rouen framstår Linnégatan som en vaselininsmord autostrada, hur länge behöver man stå och vänta bakom rödljusen en eftermiddagsrusning? Fem minuter? Det finns städer där Norrtulleden skulle göra större nytta. I Rouen, till exempel.

Annons

Niclas Martinsson

niclas.martinsson@smp.se

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons